Årsrapport 2024
Søk
12.2

Samfunnsutvikling

Kommuneområdet Samfunnsutvikling

Samfunnsutvikling sitt rammeområde består kommunalsjef samfunnsutvikling og kulturenheten. Prosjektkontoret var inntil mai 2022 også dekket av dette rammeområdet, men ble fra da av flyttet over til enhet for Bygg og Eiendom.

Kommunalsjef for samfunnsutvikling har ansvar for flere økonomiske rammeområder, dette gjelder:

  • Kommunalteknikk
  • Bygg og eiendom
  • Plan og byggesak
  • Brann og beredskap
  • Landbruk og miljø

Samfunnsutvikling – felles

I tillegg til å ha et overordnet ansvar for nevnte rammeområder/selvkostområder, er kommunalsjef samfunnsutvikling direkte involvert i det meste av overordnet/strategisk planarbeid i kommunen.

Leverte tjenester i 2024:

Kommunalsjefen har vært direkte involvert i arbeidet med kommuneplanens arealdel, interkommunal sjøarealplan for Hustadvika og Aukra kommuner, ny sentrumsplan i Elnesvågen i 2024. I kommunalsjefens portefølje ligger også de fleste av investeringsprosjektene.

Viktige hendelser i 2024:

  • Kulturskolen ble ferdigstilt med offisiell åpning i september.
  • Andre byggetrinn på Familiens hus ble ferdig.
  • Oppstart av bygging av ny barneskole på Eide.
  • Det meste av ombyggingsarbeidet knyttet til Farstad utleieboliger ble gjennomført i 2024

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Det har vært jobbet mye med innsparingstiltak som følge av omstillingsprosjektet i 2024.

Kultur

Kulturområdet i Hustadvika kommune innbefatter idrett- og friluftsliv, Frivilligsentral, BUA, frivillighet i lag og organisasjoner, våre to folkebibliotek og Hustad fengselsbibliotek, ungdomsarbeid/UKM, kunst og kulturliv for profesjonelle og amatører, kirker, museum og kulturarv, kulturformidling og tilrettelegging for natur og reiseliv. Kulturenheten består av 6,45 årsverk.

Enhet for kultur leverer tjenester, råd og veiledning innen ungdomsarbeid, tilrettelegging for idrett, rekreasjon og friluftsliv, samt utvikler og jobber med frivillighet på ulike plan. Vi ivaretar og formidler kulturarv og kulturhistorien, både skriftlig og muntlig. Vi er saksbehandler for spillemidler og veileder lag og foreninger i deres spillemiddelsøknader, samt søker og følger opp kommunens egne spillemiddelprosjekt.

Kultur organiserer “Den Kulturelle Spaserstokk” for eldre og “Den kulturelle skolesekken” for grunnskolen. Disse tilskuddsordningene gir profesjonelle kunst- og kulturopplevelser til henholdsvis eldre og yngre i kommunen.

Kultur jobber også med utsmykning i offentlige bygg i byggeprosesser og med å få bedre oversikt over det kommunen eier av kunst. Det jobbes med å lage en kunstdatabase.

Kulturenheten drifter våre to folkebibliotek og Hustad Fengselsbibliotek, Frivilligsentralen, BUA Utstyrssentral, Aktiv på Dagtid, Utescenå Tretind på Eide, all utleie i idrettshallene i Eide og Elnesvågen og gymsaler på Haukås og Sylte skoler, ungdomsklubbene og ungdomsarrangementer som UKM og konserter, m.m.

Enhet for kultur drifter følgende tjenestesteder:

  • Bibliotek, beliggende i Eide sentrum og Elnesvågen, samt Hustad Fengselsbibliotek
  • Hustadvika Frivilligsentral
  • BUA Utstyrssentral
  • Ungdomsklubbene Pluggen på Eide og Hub`N i Elnesvågen

 

Leverte tjenester i 2024:

HustadvikaBibliotek har mange spennende forfatter- og kunstnerbesøk på våre bibliotek i løpet av året. Samt at de også arrangerer veldig mange barnehage- og skolebesøk i året og noen forfatterturneer rundt om til skolene i kommunen. Samt drift av biblioteket ved Hustad Fengsel.

Enheten har arrangerte UKM lokalmønstring, og diverse UKM Workshops, konserter og kulturaktiviteter for ungdom. Flotte arrangementer med spennende aktiviteter som samler ungdom fra hele kommunen.

Kultur organiserer og drifter to ungdomsklubber i kommunen. Endringer i ressurser ga i 2024 utslag på vår kapasitet i dette arbeidet. Arbeidet med løsninger for å løfte disse oppgavene over til frivilligheten. 

Søknader, drift og rapportering av «Den kulturelle skolesekken» og «Den kulturelle spaserstokken» for eldre. 

Kultur jobber tett opp mot våre to Regionmuseum Romsdalsmuseet og Nordmørsmusea, med bevaring og formidling av kulturhistorie og kulturminner. En viktig jobb i dette arbeidet er å ferdigstille pågående bygdebok. 

Kultur organiserer Stikk-UT både vinter og sommer i samarbeid med frivillige og Friluftsrådet Nordmøre og Romsdal. Det er mange frivillige som er med på å skape de gode opplevelsene i StikkUT, og de skal ha all honnør for arbeidet de legger ned.

Kultur bidrar til både drift og utvikling av gode friluftsområder i kommunen. Som Lauvåsen elvasti, Vevang Kultursti, parkering i Finnbukta badeplass, Elnesvågen aktivitetsområde og badeplass, Langvatnet friluftsområde. Samt bidrar til viktig drift og vedlikehold av alle eksisterende anlegg. Kultur har utredet mulighetene for å lage en bedre badeplass ved Eide småbåthavn. Ellers bidrar vi med grus og vedlikehold på mange turstier etter behov. Kultur betaler også en god del kommunale avgifter, renovasjon og strøm på ulike friluftsanlegg, lysløyper og bygdemuseer. 

Kultur bidrar til utvikling av gode anlegg for idrett og fysisk aktivitet gjennom spillemiddelordningen. Her mottar kommunen og lag og foreninger mellom 4 og 6 mill. kr årlig i støtte til ulike søknader.

Trollkirka turparkering fikk virkelig kommet til sin rett i 2024, og det er iverksatt drift av toalettbygget, tømmestasjonen, tellesystem og betalingsløsning i 2024. Prosjektet med å utvikle Atlanterhavseggen som en tur/turistmål av en større betydning, er et arbeid kultur jobber med i tett prosjektsamarbeid med Friluftsrådet og konsulent for Masterplan Reiseliv.

Hustadvika Frivilligsentral støtter og utvikler frivillighet i Hustadvika, og skaper sosiale møteplasser for mange ulike interessefelt. Besøksvenner, Natteravner, Datahjelp for eldre, strikkecafeer, eldretreff og lavterskelturer er noen av tilbudene som skapes her. En viktig møteplass som er åpen for alle. Ny leder ble ansatt i november 2023, som jobber nå enda mer dedikert med frivillighet inn mot institusjoner og helsetjenestene våre.

BUA Hustadvika – Utstyrssentralen er et viktig bidrag til å motvirke sosial ulikhet i kommunen. BUA Hustadvika låner ut friluftslivsutstyr i alle varianter til alle som ønsker å låne. Det kommer mange barn og unge til gode, samt en god del voksne også. Skolene er flinke til å informere om BUA til elever og foresatte når de har sine aktivitetsdager, overnattingsturer og ski- og akedager.

 

Viktige hendelser i 2024:

  • Utdeling av kulturpriser og feiring av Frivillighetens dag 5. desember.
  • Gjennomført UKM-Lokalfestival med rekordstor oppslutning. Mange deltakere ble sendt til Fylkesfestivalen høsten 2024. Det er også ett innslag fra Hustadvika som skal representere videre til UKM Landsfestivalen i Trondheim, som foregår i juni 2025!
  • Gjennomført Datalan for ungdom i vinterferien, på Vonheim i Malmefjorden.
  • Bidratt til utviklingen av Vågaleira friområde i Bud sentrum, i godt samarbeid med Bud Handelsforening og frivillige i Bud Vel.
  • Flytting av hele enhet for kultur til Torget 10 i Elnesvågen. Kultur tok over leiekontrakten til legekontoret som hadde på Torget 10. Dette var en langtidskontrakt som varer til 2031. Her etablerte vi kontorfasiliteter og møterom for hele enheten. Samlokalisering av kulturadministrasjon, frivilligsentral og BUA utstyrssentral gav oss et bedre samarbeid internt og bedre kontakt med innbyggere. Samt at vi også kom nærmere biblioteket og kulturskole.
  • Bibliotekene i sentrum. Kultur har nå flyttet biblioteket ned på gateplan i Elnesvågen sentrum. Bibliotekleder Anne Husøy og staben på biblioteket merker stor økning i besøkende etter flyttingen. Besøket økte i alle aldersgrupper, men vi ser en spesielt fin økning i barn og ungdommer som finner vegen til det nye biblioteket. Flyttingen er et svært positivt tiltak som gjør biblioteket mer tilgjengelig for alle aldersgrupper og skaper liv i kommunesenteret. Biblioteket er slik et viktig element i sentrumsutviklingen.
  • Hustadvika Frivilligsentral. Det er nå i 2024 tatt i bruk nye nettside og systemverktøy, som skal gi bedre ressursstyring. Enkelte støttefunksjoner mot frivilligheten er lagt inn til kultur, samt at nytt fokus er kommet til i Frivilligsentralen. Frank Robert er også frivilligkoordinator inn mot helsetjenestene og har stort fokus på å trekke inn synergiene av frivillige her, samt være en pådriver for å skape aktivitet på våre institusjoner. Med nye og forbedrede lokaler i sentrum, vil nå også Frivilligsentralen få mer plass til utvikling og aktiviteter.
  • Ny skillevegg i Eidehallen. Ny skillevegg ble etablert mot klatreveggen, slik at aktiviteter kan på en lettere måte foregå samtidig i flerbrukshallen. 

 

Forbedringer i 2024:

  • Kulturenheten flyttet inn i nye lokaler i Torget 10 i Elnesvågen i april 2024. Dette har gitt oss større plass, gode kontorer, møterom midt i sentrum. Vi er mer tilgjengelig for innbyggerne og er tettere på biblioteket og kulturskolen.
  • Det å få Biblioteket til bedre lokaler i sentrum var viktig for kultur. Vi får mye mer besøk og merker økte behov i begge våre bibliotek med tanke på åpningstider og personalressurser knyttet til dette.
  • Sikret stabilitet i personalet og i driften av Frivilligsentralen.
  • Lokale til drift av Hub`N ungdomsklubb ble landet – Elnesvågen OIL med sitt nye klubbhus, tar over driften av Hub`N ungdomsklubb fra og med 2025.
  • Kjøpt minibeltemaskin til bruk for god tilrettelegging og drift i arbeidet med våre friluftsområder. 

 

Utfordringer i 2024:

  • Kultur ble i 2024 kuttet med 1 hel stilling på kultur, samt en 50 % midlertidig prosjektstilling ungdomskoordinator. Dette gir utfordringer i hvordan løse dagens oppgaver. Reduksjon av oppgaver, tjenester eller tilbud vil måtte bli resultater av kutt. Kutt ble også gjort i bilioteket, men dette ble
  • Kapasitetsutfordringer; Fordeling av arbeidsoppgaver til riktig fagkompetanse i personalet og gjort vurderinger i ressursbruk på våre områder. Det må vi gjøre i forhold til kapasitet og tilgjengelige personalressurser. Ryddet i arbeidsoppgaver og tiltak. Gjort omstillingsarbeid knyttet til dette.
  • Utfordrende å få fullført Bygdebokarbeidet videre med dagens ressurser i vedtatt ramme. Vurdere driftsform av Bygdebokarbeidet for de neste utgivelser og fremtidig ressursbruk.
  • Utgivelse av årboka «Gammalt frå Hustadvika» ble ikke gjennomført i 2024. Kultur har nå lagt denne oppgaven ut til kommunens sogelag/historielag. De vil i fellesskap sørge for utgivelse av årboka i 2025.
  • Utfordrende å få gjennomført diverse planarbeid i enheten, pga manglende personalressurser.
  • Utfordrende å skaffe nok ressurser til utvikling i prosjekter og nok personale til å gjennomføre ønskede og vedtatte prosjekter.
  • Kommunens kulturtilskudd burde hatt en større og mer forutsigbar årlig ramme. Stort behov i frivilligheten for å sikre god utvikling.
  • Kapasitetsutfordringer innen tilgang på idrettsanlegg; utfordrende å skaffe nok tid i kommunens lokaler (haller og gymsaler) til idrett og annen ønsket aktivitet. Behov for økt hallkapasitet i det store og hele, innendørs fotballbaner for vintertrening og renovering av alle eksisterende KGB-baner i kommunen
  • Har ikke fått reetablert en god løsning på Turistinformasjon i kommunen.
  • Utfordringer med å gjennomføre vedtak om ny badeplass på Eide, da det manglet en helhetlig regulering av området. Delvis gjennomført noen enkle tiltak. Ny reguleringsplan er nå igangsatt, men videre tiltak for badeplass må vente til regulering er ferdig. Midler til regulering av hele Eide småbåthavn er ikke bevilget.
  • Høgt sykefravær.

 

Måloppnåelse:

  • Legger godt til rette for økt frivillighet, inkludering og bedre tverrfaglig arbeid, gjennom bedre bruk av INVI-systemet.
  • Gjennomført både UKM lokalfestival og mange lavterskel ungdomsarrangementer.
  • Gjennomført Kulturminne-veka 2024.
  • Bidratt til gjennomføring av Atlanterhavsspelet.
  • Bidratt til utviklingen av Vågaleira friområde i Bud sentrum.
  • Gjennomfører Stikk-UT i samarbeid med Friluftsrådet og frivillige. Stikk-UT legger til rette for økt hverdagsaktivitet og livskvalitet for våre innbyggere. Økende aktivitet gir bedre fysisk og psykisk helse i befolkningen.
  • Veileder mange lag og foreninger i ulike søknad- og rapporteringsprosesser for utvikling av anlegg. 

 

Kommunalteknikk

Kommunalteknikk(Jan H. Kristiansen)

Under kommunalteknikk ligger følgende tjenester :

  • Leveranse av kommunalt drikkevann og brannvann
  • Avløpstjenester i kommunen
  • Renovasjonstjenester i kommunen
  • Drift og vedlikehold av kommunale veger/gang og sykkelveger og kommunale bruer
  • Tilsyn etter forurensingsloven Kap. 12
  • Kart og oppmålingstjenester

Leverte tjenester i 2024:

Veg

Det ble bevilget 3 mill. kroner til reasfalternig av kommunale veger i 2024. 

Det er også bygd ny adkomstveg over til Skjæret / indre Harøy over Vestavika. Denne vegen ble åpnet for offentlig ferdsel i 2024. 

Viktige hendelser i 2024:

  • Høydebassenget på Skarset ble ferdigstilt i januar 2023. Det er også startet med bygging av nye vannledninger til dette høydebassenget. 2 stk 315 mm pvc ledninger skal sørge for vann inn og ut av bassenget. Med dette så er den siste asbestledningen i Hustadvika kommune skiftet ut. Dette arbeidet vil være ferdig i løpet av våren 2024
  • Det har vært satt stort fokus på fjerning av overvann på kommunalt avløpsnett i 2024. Dette er prioritert gjort i Bud nå i første omgang. Utette ledninger og kummer er skiftet ut og dette har hatt god virkning når det gjelder reduksjon av fremmedvann inn på de kommunale avløpsanleggene.
  • Der er også satt ned 2 kommunale slamavskillere i 2024 på Silneset og på Strand. Disse er satt i drift. Det skal også settes ned en kommunal slamavskiller på Gaustad. Det er her et stort område der det ikke er godkjente avløpsanlegg. Anlegg med direkte utslipp som forårsaker forurensing.
  • Prosjektering VA Holamyra i forbindelse med rundkjøring MRFK har tatt over prosjektering av denne. Rundkjøring er ferdig bygd og satt i drift og offisiell åpning av denne blir i mai 2025
  • Prosjektering VVA Dalemyra bransjesenter ervferdig i 2024 men kostnader med utbygging av feltet blir så store at det vil ikke bli igangsatt bygging før etterspørsel av tomtene øker
  • Prosjektering Nedre Elnesvåg veg med omlegging av VA sør for fylkesveg. Dette er gjennomført i 2024. Prosjektering av avløps pumpestasjon og sjøledning til Eidem er prosjektert og vil bli bygd i 2025

Prosjekt med oppstart i 2025 som er bestemt i handlingsplan for vann og avløp 2024 – 2028

Avløp

  • Utslippsledning Sandsbukta
  • Generell utskifting av lednings nett
  • Pumpestasjon Sandsbukta
  • Oppgradering av 5 stk avløpspumpestasjoner
  • Slamavskiller Sandsbukta og Indre Harøy
  • Skallsikring av kommunale anlegg

Vann

  • Boring og testkjøring av Grunnvannsbrønner i Malmedalen
  • Fornying vannledninger generelt
  • Fornying og utbedring av kummer
  • VBA Hærskaret Utvidelse av vannbehandlingsanlegg 2025 – 2027
  • Skallsikring av anlegg
  • Fylling av regulert industriområde Vestavika, ferdig 2025 - 2027
  • Tornes gravsted ferdigstilles i 2025

Oppmåling: 

Oppmålingsavdelingen ble overført til Kommunalteknikk fra mai 2023. Gjennomfører kart og oppmålingsforretninger, seksjoneringer, oppdaterer det digitale kartgrunnlaget med eiendomsinformasjon, samt legge inn en rekke ulike typer av temainformasjon (eks. ledningsnett, plansituasjon, verneområder, tiltaksanalyse). Ajourfører matrikkelen med unntak av matrikkelføring av bygg. Byggesaksbehandlere overtok selv denne oppgaven i fra 1 november 2023. Oppmålingsavdelingen har fortsatt ansvaret for adressering av eiendommer.

I 2024 har det kommet inn ca. 120 nye saker.

  • Tillegg matrikkelføring av bygg: 305 stk. frem til 1.11.2023. Byggesak har tatt over matrikkelføring av bygg fra januar 2024
  • Fakturerte gebyrer: 1 084 000 kr. I 2024

Leverte tjenester i 2024:

  • Det har på oppmålingsavdelingen blitt brukt mye ressurser (50 – 60 % stilling) på matrikkelføring av bygninger, som egentlig skulle vært tillagt byggesaksavdelingen. Byggesaksbehandlerne har tatt matrikkelføringskurs og matrikkelfører selv bygg i matrikkelen i fra 1 november 2023
  • Bemanningen hos oppmålingsavdelingen ble i 2022 økt fra 2 – 3 personer. Betydelige ressurser er derfor også gått til opplæring i et ganske krevende fagområde. Vi bærer frukter av opplæringen nå i 2024 og vi har i dag 2 landmålere som jobber selvstendig og er ute på oppmålingsforretninger uavhengig av hverandre. Restanser er redusert og
  • De betydelige restansene har medført mye tid til å håndtere purringer fra publikum. Dette har medført en vanskelig arbeidssituasjon, slik at en ikke har fått jobbet strukturert nok med saker helt til de er avsluttet i saksbehandlingssystemet. Vi har i sommer hatt innleid oppmålingskompetanse i 40% stilling i fra Gjemnes kommune. Dette har gjort hverdagen til våre oppmålere litt enklere siste halvår i 2023.
  • Gebyrinntektene på  450 000 kr. i 2022 mot ca. 790 000 kr. i 2023 og 1 084 000 i 2024. Dette er en betydelig økning på inntektssiden Dette er en bedring og vi vil.
  • For å kunne lykkes i fortsettelsen, må oppmålingsavdelingen fortrinnsvis jobbe med nye saker, mens innleid bistand tar største lasset av restansene. Det må også vurderes en stillingshjemmel til på oppmåling. En av de tre stillingshjemlene vi har i dag jobber ikke på selvkostområdet og genererer derfor lite gebyrinntekter.

 

Bygg og eiendom

Enheten består av 9 byggdriftere, 32 renholdere, 8 administrativt ansatte inkl. enhetsleder.

Det har vært jobbet med omstrukturering av bygg og eiendomfor å tilpasse denne bedre til de oppgaver enheten skal løse.

I dette ligger blant annet at ansatte har gått over i andre stillinger i enheten eller fått andre oppgaver, alt ut fra hvilken kompetanse de innehar og hvilke oppgaver det var nødvendig å sette fokus på for å kunne ivareta på best mulig måte. I denne prosessen har enhetens medarbeidere vist både vilje og evne til omstilling, noe som er avgjørende for å lykkes med en slik endringsprosess.

For vaktmestertjenesten og renhold har det vert noen naturlige avganger og stillinger holdt vakante pga. omstillingen.

Videre har det i løpet av 2024 vert utfordrende å holde oppe motivasjon på grunn av omstillingsprosjektet og stillinger som skal kuttes. Det har vert lagt ned mye arbeid 2023 og 2024 med å sette en stab og hentet inn personell med høy kompetanse innenfor flere relevante fagområder kan også videreføres i resultatet av omstillingsprosjektet.

Eiendomsforvaltning:

Det er gledelig at vi har to som nå sitter med ansvaret for eiendomsforvaltning og kontrakts forvalting som har generert inntekter for de kommunale boligene samt solgt ut en del gamle slitte boliger av porteføljen. De har gjennom 2024 utviklet eiendomssegmentet og fått lagt grunnmuren for det boligsosiale arbeidet som skal videreføres i det nye «boligkontoret» om omstillingsprosjektet lander på det.

De har også tatt i bruk husbankens verktøy KOBO for å få et detaljert datadrevet verktøy for kommunale boliger. Dette verktøyet kan brukes av forvaltningskontoret i tildelingsarbeidet også.

Byggdrift og automasjon:

For 2024 har det vert jobbet med å oppgradere automasjonsanleggene i formålsbygg, dette er noe som henger etter ift tiden vi lever i. Vi har fått en dyktig på automasjon som følger opp disse arbeidene og samtidig er en støtte inn mot bygg driftere.

Avdelingsleder for vaktmestertjenesten har igjennom hele året 2024 jobbet med å avslutte prosjekter påstartet i 2023 og flere ulike vedlikeholdsoppdrag. En stor del av jobben har vert å redusert avtaler og serviceavtaler samt fult opp vaktmestertjenesten og tatt ned merforbruk hvor det er mulig.

En ser og på bruk av KI for å drive tjenesten bedre mtp. autonom styring og forvaltning. 

Renhold:

Det har vert jobbet godt med reduksjoner og besparelser for renholdstjenesten. Flere stillinger er kuttet og det har vert gjort en god jobb med å redusere merforbruk.

Det er et stort fokus på digitalisering av tjenesten og avdelingsleder har fått på plass renholdsplaner for samtlige bygg. Nå kan det i den videre utviklingen legges til rette for en mer tilpasset renholds intensitet basert på datadrevet sporbarhet i de ulike formålsbygg. 

Prosjekt:

Vi har i løpet av 2024 nesten ferdigstilt Farstad omsorgssenter og flyttet på torgprosjektet til Lommunalteknikk og ledig prosjektkapasitet her. Det har gjort at vi kunne avsluttet leieforholdet av 1.stk prosjektleder ved årsskifte 2024/2025.

En prosjektleder har blitt rekruttert internt fra byggesak fra årsskiftet 2023/2024 og har bidratt med god juridisk kompetanse på utarbeidelse av saksdokumenter rundt brannstasjon samt ferdigstilt erosjonssikring Tornes elv samt påstartet arbeidet med ras sikring Malmefjorden.

Prosjektansvarlig for Nye Eide Barneskole har figurert som konstituert enhetsleder og prosjektleder. 

Bygg og eiendom leverer tjenester innfor:

  • Nybygg
  • Oppussing og renovering
  • Eiendomsutvikling
  • Eiendomsdrift
  • Boligforvaltning
  • Renhold
  • Ut- og innleie
  • Kjøp og salg av eiendom
  • Grensejusteringer, arealoverføringer m.m.


Leverte tjenester i 2024:

Av saker enheten har jobbet med kan nevnes :

Nybygg

  • Prøvedrift Nye Haukås skole
  • Nye Eide barneskole – grunnerverv, planlegging og prosjektering
  • Ny Kulturskole – overlevering mai 2024

Eiendomsutvikling

  • Involvering i
    • Sentrumsplan
    • Boligplan
    • Planlegging av helse- og rehabiliteringssenter
  • Torget i Elnesvågen - planlegging nytt torg
  • Familiens Hus - ombygging 2. etasje
  • Farstad seniorboliger - ombygging av tidligere Farstad sykehjem
  • Ombygging Fræna Sykehjem og omsorgssenter
  • Eide sykehjem - ombygging underetasje til skjermet avdeling
  • Ny varmesentral Fræna ungdomsskole (jordvarme)
  • Utredning av alternativer for oppgradering og utbygging av brannstasjon i Elnesvågen
  • Tilrettelegging av nytt bibliotek i Elnesvågen

 

Drift og forvaltning

  • Kartlegging av vedlikeholdsbehov bygninger og tekniske anlegg – utarbeidelse av tilsandsrapporter
  • Kartlegging av status lekeplasser i skoler og barnehager – utbedringsarbeider påbegynt
  • Gjennomført renoveringsarbeider Frænahallen - gjenstår noe
  • Det er utført omfattende utbedringsarbeider på flere utleieboliger
  • Utskifting av gammel belysning til LED-belysning i flere bygg
  • Utvidelse av gravplass på Tornes
  • Generell løpende drift og vedlikehold av bygningsmasse ivaretas i det daglige av enhetens 10 byggdriftere

Renhold

  • Avdelingen har 32 faste renholdere fordelt på 29,4 årsverk samt 10 tilkallingsvikarer.
  • Staben forestår både daglig og periodisk renhold i barnehager, skoler, sykehjem, idrettshaller og kontor/administrasjonslokaler.

Ut- og innleie

  • Kommunen leier inn et stort antall kvm til diverse formål, der leieforhold og kontrakter følges opp av Bygg og eiendom
  • Det leies ut ca. 200 boenheter til enhver tid, der både leieavtaler og vedlikehold håndteres av Bygg og eiendom

Kjøp og salg

  • I løpet av året har kommunen foretatt en gjennomgang av hvilke boligeiendommer som ikke lenger er hensiktsmessige for å dekke kommunens behov, og som derfor bør selges. Salg av boligeiendommer blir ivaretatt av bygg og eiendom i samarbeid med Møremegling som kommunen har rammeavtale med.
  • For 2024 er Jendem barnehage klargjort for salg samt at 5-6 boliger er solgt.
  • Det jobbes med en rekke grunnerverv til ulike formål.

Grensejusteringer, arealoverføringer og annet

  • Enheten har håndtert et større antall saker vedrørende grensejusteringer og arealoverføringer i løpet av året
  • Vi mottar og behandler henvendelser til kommunen om rydding av skog på og ved kommunale eiendommer, samt andre henvendelser vedrørende kommunale grunneiendommer

Viktige hendelser i 2024:

  • Kulturskole. Sluttført i mai 2024.
  • Farstad seniorboliger. Sluttført desember 2024
  • Fræna ungdomsskole. Ferdigstilt varmesentral og energioptimalisering.
  • Familiens Hus. Ferdigstilt byggetrinn 2.
  • Elnesvågen Torg. (Overført til kommunalteknikk)
  • Frænahallen: Nytt tak ferdigstilt.
  • Nye Eide barneskole: Igangsatt utbygging.

Forbedringer og utfordringer i 2024:

  • Bygg og eiendom har jobbet videre med utvikling av arbeidsmetoder og bruk av digitale system for å få en mer effektiv og sikker forvaltning og drift av kommunens eiendommer, sett både i et teknisk og økonomisk perspektiv.
  • Det er foretatt et stort kartleggingsarbeid med tanke på vedlikeholdsetterslep, men her gjenstår fortsatt noe før hele bildet er på plass.
  • Bygg og eiendom har redusert merforbruket med ca 13,5Mnok i 2024. Eksterne leiekontrakter og strøm en fortsatt den store kostnaden og trenger oppmerksomhet og kontinuerlig forvaltning.      Omfordeling av kostnader internt i kommuen for utgifter som hører til andre enheter har gjort at mye av merforbruket som er igjen er vanskelig å ta ned. Det må og nevnes at det er gledelig å se at fagkompetanse i faste ansettelser ser også ut til å generer inntekter som tidligere har uteblitt samt at kostnadskontrollen har blitt langt bedre.

Plan og byggesak

Plan: Plansaksbehandlerne driver saksbehandling av private og kommunale reguleringsplaner, samt utarbeider nye kommunale reguleringsplaner. Planavdelingen saksbehandler og utarbeider også mindre reguleringsendringer på både kommunale og private reguleringsplaner. Plan forvalter karttjenesten (kommunekart.no), herunder vedtatte reguleringsplaner, og planer under utarbeidelse, og forvalter planarkiv (arealplaner.no), reguleringsplaner med kart, bestemmelser, planbeskrivelse og andre relevante dokumenter. Planavdelingen veileder også innbyggere og internt i kommunen, som del av saksbehandlingen.

Byggesak: Byggesaksbehandlerne gjør saksbehandling av søknader, tilsyn og ulovlighetsoppfølging etter plan- og bygningsloven. Søknadene omfatter bl.a.: Boliger, garasjer, driftsbygninger, tilbygg, påbygg, bruksendring, terrengendringer og fradelinger. Byggesak driver også veiledning til innbyggere, foretak og internt i kommunen, og saksbehandler klager og forbereder saksfremlegg til politisk behandling. Byggesaksavdelingen overtok matrikkelføringen av bygg fra og med 2023.

Fellesoppgaver: Plan og byggesak oppdaterer planbasen (arealplaner.no) og svarer ut meglerpakker sammen. 

 

Leverte tjenester i 2024:

  • Byggesak behandlet i 2024 ca. 842 vedtak. Det kom inn ca. 400 søknader. Nye saker tas fortløpende, og avdelingen er ajour med sine saker. Tilsyn og oppfølging av ulovlighetssaker, er det fortsatt begrenset kapasitet til.

     

  • Planavdelingen har hatt til sammen 16 pågående reguleringsplansaker som er i ulike stadier av ordinær prosess. I tillegg har avdelingen hatt til sammen 13 pågående mindre reguleringsendringer. Planavdelingen har også bistått i arbeidet med Interkommunal sjøarealplan for Aukra og Hustadvika kommuner og kommuneplanens arealdel. Kommuneplanens arealdel var ute til første gangs offentlig ettersyn i 2024. Planavdelingen har i en periode også bistått Aukra kommune med å avlaste deres reguleringsplansaker.
    • Antall reguleringsplaner som er egengodkjent iht. ordinær prosess: 4 stk
    • Antall godkjente mindre reguleringsendringer: 12 stk

 

Viktige hendelser i 2024:

  • Flere detaljreguleringer innen næringsutvikling ble vedtatt i 2024. Disse var Detaljregulering for Bud - Kjekså bobilparkering, Detaljregulering for Indre Harøy og Detaljregulering for Harøysund havn, Vikomar AS. Detaljregulering for Elnesvågen sentrum i Hustadvika er under utarbeidelse. Videre er Detaljregulering for Jendemshagen II (boligfelt) vedtatt.
  • Digitalisering av rasterplaner (papirkart) fra gamle Eide kommune er gjennomført. Hustadvika kommune har stått for forberedelsene, mens Norkart har gjennomført digitaliseringen. Hele kommunen har nå digitale plankart.
  • eByggesak ble innført rett før jul 2024. Målet er å effektivisere og forenkle kommunens saksbehandling av byggesaker. Leverandør er Sikri, som også leverer sak/arkiv-systemet til kommunen. 

 

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Enheten har hatt stabil besetning i 2024. Enheten er likevel sårbar. To stillinger ble trukket tilbake som følge av omstillingsprosjektet, og det må gjøres harde prioriteringer for å opprettholde oppfølging av lovpålagte oppgaver og saksfrister. Særlig tilsyn og ulovlighetsoppfølging har måtte settes på vent. Det har også kommunale reguleringsplaner, for eksempel Elnesvågen sentrum. 

Det er også i 2024 gjort et stort arbeid for å få til enda bedre inndekning på selvkosttjenestene. Hustadvika kommune vedtok i 2024 ny Forskrift om gebyrer etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven og matrikkellova. Arbeidet med gebyrregulativet i 2023 bidro til forbedret inndekning på selvkostområdene i 2024. Den nye forskriften gir et lovfestet gebyrgrunnlag og har som mål å føre til ytterligere kontroll på inndekningen av selvkosttjenestene. 

Byggesak:

Det har tidligere vært stor «turnover» i byggesaksavdelingen. Siden sommeren 2020 har det vært 10 forskjellige medarbeidere innom. Siden november 2023 har avdelingen vært stabil med tre byggesaksbehandlere og en fagleder.

Fantastisk innsats fra alle, gjør at nye saker saksbehandles fortløpende. Avdelingen får gode tilbakemeldinger fra innbyggere for saksbehandlingstiden og tilgjengeligheten. Dette til tross for at avdelingen har mistet en stilling. Tiltaket om telefontid fra 12-14 har fungert, og er viktig å opprettholde for å få arbeidsro til saksbehandling og sikre tilgjengelighet for innbyggerne.

Avdelingen utfører matrikkelføring av bygg. Dette er utfordrende å være ajour med. Avdelingen har derfor lagt til rette for gode rutiner og avsatt tid til denne oppgaven.

Det er imidlertid fortsatt ikke tilstrekkelig kapasitet til å følge opp ulovlighetssaker og tilsyn.

Innføring av nytt saksbehandlingssystem, eByggesak, fra desember 2024. Opplæring, tilpasning og testing fortsetter utover 2025. Dette er en tidkrevende prosess.

Plan:

Planavdelingen har også opplevd stor utskifting av ansatte de siste årene. Fra november 2023 har avdelingen hatt stabil besetning. Avdelingen består av to arealplanleggere og en fagleder. 

Planavdelingen jobber hardt, og er ajour med sine plansaker. Det er imidlertid høyt arbeidspress. Avdelingen mangler per i dag tilstrekkelig GIS-kompetanse, da det kun er en arealplanlegger som har denne erfaringen fra før. Det jobbes kontinuerlig med kompetanseheving, og avdelingen er mer og mer selvstendig på feltet.  

Også denne avdelingen har mistet en stilling, og enhetsleder må som konsekvens av dette fungere som saksbehandler og arealplanlegger i flere plansaker.

Planavdelingen har bistått i arbeidet med kommuneplanens arealdel, og satt av store ressurser til dette arbeidet. Avdelingen har også stått for storparten av arbeidet med Interkommunal sjøarealplan for Aukra og Hustadvika kommuner. Samtidig har avdelingen prioritert private planer, og sluttført private reguleringsplaner som har vært i prosess i mange år.

Måloppnåelse:

Selvkostinndekningen i 2024 når det gjelder byggesak endte på 115,3%. I 2023 var inndekningen 72%. Gebyrinntekter i 2024 var på 3,97 MNOK og samlet selvkost på 3,4 MNOK. 528 TNOK settes i selvkostfond. Dekningsgraden når det gjelder private reguleringsplaner endte i 2024 på 86,4%. I 2023 var inndekningen 61,9 %.  Gebyrinntektene var på 1,2 MNOK og samlet selvkost var på 1,4 MNOK. Selvkostområdene endte i 2024 med dette i balanse.

Hustadvika kommune vedtok 28.11.2024 (sak 100/2024) ny gebyrforskrift, Lokal forskrift om gebyrer etter plan- og bygningsloven, eierseksjonsloven og matrikkellova. Målsetningen har vært en forskrift som er rettferdig, tydelig og fleksibel. Til forskriften er det utarbeidet et regulativ som i større grad baserer seg på tidsbruken for saksbehandling i hver sak. Dette gjøres for at det skal bli bedre samsvar mellom kommunens faktiske ressursbruk og gebyret som faktureres.

Det er viktig med nødvendig kompetanse og kapasitet for å ta unna saker. Utfordringer knyttet til kapasitetsproblemer er til dels løst med gode nyansettelser, men arbeidet med å opprettholde det å være ajour, finne tid til å utføre tilsyn og ulovlighetsoppfølging, samt å sluttføre gamle plansaker fortsetter. Enheten er sårbar når det gjelder sykefravær, og opplever per nå ikke handlingsrom til å ta på seg ytterligere oppgaver fra andre enheter slik Plan og byggesak har gjort de siste årene. De to stillingene som ble trukket tilbake ville ha videre effektivisert, styrket og avlastet en til tider svært presset enhet. 

Brann og beredskap

Brann og beredskap er delt inn i to arbeidsområder; brannforebyggende arbeid og brann- og redningsarbeid.

Brannforebyggende sitt arbeid bidrar til å redusere sannsynligheten for brann og samtidig begrense konsekvensen for liv, helse, miljø og materielle verdier om brann oppstår. Brannforebyggende består av 1 branninspektør, 3 brannforebyggere som utfører tjenester som tilsyn og feiing av fyringsanlegg, tilsyn med objekt med særskilt høy risiko for tap av liv, helse, miljø eller materielle verdier, veiledning og høringsuttalelse i enkeltsaker og mye mer.

Brann og beredskap sin viktigste oppgave er å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot brann, ulykker og andre uønskede hendelser. De tre stasjonene er lokalisert i Bud, Elnesvågen og Eide. Det er ingen ved stasjonene i Hustadvika som er stasjonerte. Dette vil si at alle brannkonstablene har det som en tilleggsjobb til sitt daglige virke. Ved Bud og Eide stasjon er det boplikt maksimalt 5 minutter unna brannstasjonen, mens i Elnesvågen er det både bo- og arbeidsplikt maksimalt 5 minutter unna brannstasjonen.

Leverte tjenester i 2024:

Brannforebyggende avdeling gjennomførte i 2024 hele 638 feiing av bolig og fritidsboliger, 32 tilsyn med bolig og fritidsboliger samt 1 tilsyn med objekter med særskilt høy risiko. Det ble i tillegg gjennomført over 35 kurs og øvelser for eksterne aktører, samt informasjonskampanjer om brannsikkerhet både digitalt og ved oppmøte fra våre brannforebyggere.

Brannberedskapen gjennomførte i 2024 gjennomsnittlig 5,5 aksjoner hver uke fordelt på våre tre brannstasjoner. Som diagrammet under viser, er de fleste aksjonene knyttet til falske automatiske brannalarmer (ABA).

Viktige hendelser i 2024:

Brannforebyggende avdeling jobber fortsatt med datainnhenting i sitt fagsystem. Risikovurderingen blir benyttet til å fastsette hyppigheten for feiing og/eller tilsyn ved hver enkelt bolig.

Alt personell i Hustadvika brann og redning skal utføre nytt kurs i akutthjelper.

Forbedringer og utfordringer i 2024:

  • For brannberedskapen er arbeidsforholdene ved Elnesvågen og Bud stasjon ikke tilfredsstillende etter dagens krav. Dette kommer også fram i rapport fra arbeidstilsynet med pålegg om utbedring. Utbedring av forholdene, da i første omgang ved Elnesvågen brannstasjon, er fortsatt i planleggingsfasen, noe som krever tålmodighet og forståelse fra brannmannskapet.
  • Vi håper brannstasjonsforholdene retter seg før kommunen blir tildelt dagsmulkt fra arbeidstilsynet pga. manglende retting av avvik.
  • Oppdragsmengden for 2024 er noe flatet ut om vi sammenligner med 2023.
  • Vi lurer fortsatt på hvordan flytting av lokasjon på ambulansen fra Eidem til Lauvåsen vil påvirke våre utrykninger innen helseoppdrag. Da spesielt i ytre strøk.

Landbruk og miljø

Enheten leverer tjenester, hovedsakelig i forbindelse med landbruksnæringa i kommunen. Den fremste oppgaven er behandling av søknader som gjelder tilskuddsordninger avtalt i jordbruksavtalen som er inngått mellom Staten og landbruksorganisasjonene.

Andre viktige oppgaver er viltforvaltning og registreringer i forbindelse med eiendomsoverdragelser.

Leverte tjenester i 2024:

  • 344 søknader om produksjonstilskudd for Hustadvika, Averøy og Aukra
  • 139 Søknader om regionalt produksjonstilskudd
  • 74 Søknader om dreneringstilskudd – Tilsammen Kr 4 182 101,-
  • 26 Søknader om tilskudd til spesielle miljøtiltak i landbruket SMIL – Tilsammen Kr 1 153 850,-
  • 54 søknader om tilskudd til avløsning ved sykdom.
  • Behandling av søknader om konsesjon etter konsesjonslova og deling etter jordlova §§ 9 og 12 i kommunene Hustadvika, Averøy og Aukra

Andre oppgaver:

  • Viltforvaltning inkl. adm. av ettersøksordning for trafikkskadd vilt
  • Administrering av veterinærvakta
  • Behandling av søknader til Innovasjon Norge

Viktige hendelser og utfordringer i 2024

Avtale om salg av landbrukstjenester tilsvarende 0,5 årsverk til Averøy kommune ble gjort permanent etter kommunestyrevedtak i begge kommunene. I tillegg leverer kommunen tjenester tilsvarende 0,5 årsverk på landbruk og viltforvaltning i Aukra kommune.

Enheten har deler av året hatt redusert bemanning. Dette har vært utfordrende for å holde frister og gi en tilfredsstillende kvalitet på tjenestene. Fra juni vil avdelingen igjen være fulltallig med fire medarbeidere.

For å tilpasse melkeproduksjonen til etterspørselen vedtok styret i Tine SA at forholdstallet for kumelk settes til 1,2 - noe som innebærer at produsentene kan levere 20 prosent mer enn grunnkvoten. Dette skyldtes en forventet økning i etterspørselen etter kumelk i 2025. For melkeprodusentene i kommunen betyr dette at det er muligheter for å øke produksjonen, forutsatt av at en har tilgang til produksjonsdyr, plass i fjøset og nok tilgjengelig fôr.

Vilt

Det er registrert 282 hendelser for fallvilt i kommunen i 2024. Dette er en liten nedgang fra 2023. For kommunen betyr dette store utgifter i forbindelse med ettersøk og avlivning. Det er hendelser med rådyr som står for 2/3 av tallene.

De fire siste åra har det vært rekordhøye fellingstall for hjortevilt i kommunen. I 2024 ble det felt 847 hjort, som var en økning på nesten 15% fra 2023. Den store hjortestammen er utfordrende for landbruksnæringa, gjennom tapt avling og skader på skogen. I tillegg var det nå åpnet for elgjakt i hele kommunen. Det ble totalt felt 12 elger.

Oppfølging av kommuneplanen:

Samfunnsutvikling

Tiltak Styringsindikator Status
Reguleringsplan for Elnesvågen sentrum Vedtatt sentrumsplan. Snart klar for høring. Forhåpentligvis før sommeren.

Arbeid og næring

Tiltak Styringsindikator Status
Opparbeide attraktive næringstomter Ledige næringstomter

Kultur, frivillighet, idrett og friluftsliv

Tiltak Styringsindikator Status
Opparbeide rekreasjonsområder/turstier med kulturhistoriske verdier Andel av befolkningen tilgang til rekreasjonsareal/ nærturterreng. Bidrag til å utvikle nye turstier. StikkUT-registreringer i kommunen. Antall informasjonsskilt med kulturhistorisk informasjon

Samferdsel og infrastruktur

Tiltak Styringsindikator Status

Natur og miljø

Tiltak Styringsindikator Status