Årsrapport 2024
Søk
2

Kommunedirektørens kommentarer

Det er utfordrende å balansere arbeid med samfunnsutvikling, levering av gode kommunale tjenester og behov for omfattende økonomiske tilpasninger.

 

Også i 2024 ble det økonomiske resultatet for kommunen svakere enn budsjettert. Netto driftsresultat ble negativt med 55,5 mill. kroner, noe som er 16 mill. svakere enn budsjettert. Vi måtte bruke 55,5 mill. kroner av disposisjonsfondet, og dette utgjør ved utgangen av året 36 mill. kroner.

 

Den økonomiske situasjonen i 2024 ledet til at kommunestyret vedtok å forsterke det økonomiske omstillingsarbeidet kraftig, og gjennom året ble det iverksatt flere tiltak som bidro til at sluttresultatet tross alt ble bedre enn rapportert per 2 tertial.

Vi er langt ifra i mål, og 2025 blir året hvor vi mål lykkes med å bringe våre driftsutgifter i samsvar med våre inntektsforutsetninger.

Dette vil kreve omfattende tilpasning i våre tjenester, og utfordre vår evne til omstilling og effektivisering. 

 

Omstilling er nødvendig, og veldig ofte positivt. Men omstilling er også utfordrende, og medfører forandring som mange ikke selv får anledning til å velge. Å sikre at våre omstillingsprosesser gjennomføres på en forutsigbar og riktig måte, med involvering og omsorg, blir en viktig lederoppgave fremover. 

De fleste tjenesteområder vil oppleve betydelig endring. Den sterkeste driveren er den demografiske utviklingen, som vi ikke har særlig innflytelse på lokalt, men som vi må evne å tilpasse oss.

 

I 2024 er det gjort investeringer på samlet 253 millioner kroner. Blant flere viktige prosjekter finner vi innføring ferdigstillelse av Familiens hus og Hustadvika kulturskole, oppstart av nye Eide barneskole, omsorgsleiligheter på Farstad og fortsatt aktiv satsing på tilrettelegging for næringsutvikling og utbygging av annen teknisk infrastruktur.

 

I et for mange utfordrende 2024 har vi levert gode tjenester til våre innbyggere. Innenfor alle tjenesteområder opplever vi at vi har klarer å levere med ønsket kvalitet, og til gode tilbakemeldinger fra våre brukere og samarbeidsparter. 

 

Vi opplever fortsatt utfordringer knyttet til rekruttering av ulike fagkompetanse, og ser at våre tjenester utvikler seg til å bli stadig mer komplekse og spesialiserte. Dette gjør at vi må jobbe aktivt med å utvikle og rekruttere fagkompetanse som forbereder oss for å løse våre oppgaver på andre måter enn i dag. I dette ligger også et behov for å satse sterkere på digitalisering og bruk av kunstig intelligens i vårt arbeid. 

At både våre ansatte og våre brukere opplever at det fins digitale førstevalg som blir brukt, vil være et viktig bidrag til levere tjenester i en situasjon med stadig større mangel på arbeidskraft. 

 

Det slutter aldri å imponere meg hvilken formidabel innsats som legges ned fra ledere, ansatte og tillitsvalgt. Dere bidrar hver og en til at Hustadvika kommune fremstår som en positiv og løsningsorientert organisasjon, og evner å levere trygge og gode tjenester. 

Aktive og tydelige politikere, som gir av sin fritid til beste for kommunen, er avgjørende for å ivareta demokratiet.

Sammen skal vi møte de utfordringer som kommer på en god måte.