Årsrapport 2024
Søk
12.1

Kommunedirektør

Kommuneområde Kommunedirektør

Kommunedirektørens sitt rammeområde dekker kommunedirektøren og hans fagstab, samt økonomiavdeling, og en lønn- og personalavdeling, servicetorg og arkiv. Fagstaben består av informasjonsrådgiver, kommuneplanlegger, rådgiver folkehelse, næringssjef, politisk sekretariat og rådgiver for kvalitet og utvikling. 

Kommuneadvokaten er organisatorisk direkte underlagt kommunedirektøren, og rapporterer i administrative spørsmål til denne. 

IKT blir ivaretatt gjennom en avtale med ROR IKT. ROR IKT er ansvarlig for drift og utviklingsarbeidet på de digitale løsningene kommunen benytter seg av, i samarbeid med fagmiljøene. 

 

Kommunedirektørens stab

Fagstaben består av informasjonsrådgiver, kommuneplanlegger, rådgiver folkehelse, næringssjef, politisk sekretariat og rådgiver for kvalitet og utvikling. Kommuneadvokaten er organisatorisk direkte underlagt kommunedirektøren, og rapporterer i administrative spørsmål til denne. Kommuneadvokatens rådgivning og prosedyre utøves på uavhengig faglig grunnlag innenfor rammen av advokatforskriften og advokatetiske prinsipper. 

Informasjonsrådgiveren har ansvar for kommunens informasjonsarbeid utad og i forhold til ansatte. Informasjonsrådgiveren er også rådgiver ovenfor alle i organisasjonen når det gjelder formidling av informasjon. Eksempel på oppgaver er hjemmeside, kommunens Facebook-profil, intranett for ansatte og kommuneavis til innbyggerne. 

Kommuneplanleggeren har ansvar for det helhetlige plansystemet i kommunen, som skal fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og fremtidige generasjoner. Hustadvika kommune skal ha et plansystem som ivaretar kommunen som samfunn og organisasjon. Hustadvika kommune skal følge opp kommunal planstrategi som sikrer prioritering av hvilke planer som er viktige å gjøre når, og hvordan. I tillegg skal kommunen ha en kommuneplan, som er det overordnete styringsdokumentet for Hustadvika kommune. Kommuneplanens samfunnsdel peker ut den langsiktige utviklingen hos oss og angår derfor alle som bor, jobber og lever i Hustadvika Kommuneplanens arealdel viser sammenhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk i Hustadvika kommune. 

Rådgiver folkehelse skal bidra til at kommunen driver et systematisk, langsiktig og kunnskapsbasert folkehelsearbeid der krav til kommunen i henhold til folkehelseloven er ivaretatt. Gjennom utarbeidelse av oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer, legges det til rette for at politikere og administrasjon enes om en felles retning og kontinuerlig innsats for en bærekraftig og helsefremmende samfunnsutvikling for Hustadvika kommune. Rådgiveren har også ansvar for en del tiltak som fremmer folkehelse. 

Næringssjefen er kommunens kontakt ut mot næringslivet og arbeider for økt verdiskapning ved hjelp av godt samarbeid og tett dialog. Hustadvika skal være et attraktivt reisemål og det er nå stor styringsfart i samarbeid med produkt-og konseptutvikler for reiseliv, for å få løftet og realisert en mer bærekraftig og lønnsom reiselivssatsing. Tiltak fra kommunens masterplan reiseliv er sentrale, og flere aktører er nå i en realiseringsfase. Gjennom tilrettelegging av attraktive næringsområder og salg av næringstomter bidrar kommunen til vekst i næringslivet. Næringssjefen har stort fokus på arealutnytting og attraktive næringsområder for framtida. Verdiskapning lokalt gjennom økt samarbeid i blå- grønn næring er viktige fokusområder og det arbeides for å skape vekst i kystfisket i tillegg til nye blå næringer med blikk mot bærekraft. Sjønære, attraktive industritomter innen blå næring etableres. Næringssjefen er kommunens kontaktperson i havne- og farvannssaker. Kommunen har mål om å bli et fyrtårn for bærekraftig matproduksjon gjennom en rekke tiltak innen blå- grønn næring. Formidling og forvaltning av kommunalt næringsfond har vært med på å styrke vilkårene for nye etablerere i en viktig fase så lenge det har blitt tilført regionale midler. Hustadvika kommune er en attraktiv kommune med et moderne og diversifisert næringsliv i stadig vekst. 

Politisk sekretariat har som overordnet mål å tilrettelegge for en god og åpen politisk styring og demokratiske prosesser, og bidra som et bindeledd mellom politikk, innbyggere og administrasjon. Politisk sekretariat administrerer det politiske systemet i kommunen, og skal tilrettelegge for arbeidet i de politiske organene og ledelsen. Politisk sekretariat jobber for god saksflyt mellom administrasjonen og de folkevalgte organene.  

Rådgiver for kvalitet og utvikling bistår ledelsen i å videreutvikle kommunens helhetlige kvalitetssystem. Systemet skal sikre at innbyggerne i kommunen opplever forutsigbarhet og trygghet ved at tjenestene de mottar er i samsvar med myndighetskrav, vedtak, retningslinjer og definert kvalitet. Se ellers egen beskrivelse av internkontroll i Hustadvika kommune. 

 

Leverte tjenester og viktige hendelser i 2024:   

Kommunedirektørens fagstab bistår kommunedirektøren og hans ledergruppe med saksbehandling og rådgivning. 

 

Planarbeid: 

Fagstaben har ansvar eller er bidragsyter for utarbeidelse av flere tema og fagplaner i kommunen. Det gjelder handlings- og økonomiplanen (HØP), overordnet beredskapsplan, språkbruksplan, interkommunal sjøarealplan og kommuneplanens arealdel. 

Det ble gjennomført flere månedlige møter i kommunalt planforum i 2024. Planforum skal bidra til å klarlegge og samordne kommunens interesser i forbindelse med planarbeid. Planforum er en arena for: 

  • Informasjon om planarbeid som er under oppstart 
  • Samkjøre kommunens «mening» og standpunkt i prinsipielle og vanskelige saker 
  • Innspill/fagprat fra kommunens fagmiljø – nødvendig bidrag for å belyse saken 
  • Diskusjon – tidlig medvirkning og involvering internt 
  • Koordinering av planarbeid 

 Folkehelse:

  • Folkehelserådgiveren skal være en pådriver for folkehelsearbeidet i kommunen. Det vil blant annet si å ha oversikt over faktorer som påvirker helsetilstanden, sikre at planprosesser ivaretar et folkehelseperspektiv og samarbeide med andre tjenester for å sikre et forebyggende og helsefremmende arbeid. 
  • Rådgiver er leder i Rusgruppen. Gruppen skal sørge for å koordinere kunnskap og ressurser mellom relevante kommunale tjenester, politiet og andre samarbeidsinstanser for å drive rusforebyggende arbeid i kommunen. Rusgruppen har hatt 7 møter i 2024 og jobbet med tiltak imellom møtene. Blant annet har alle foreldre til 7. klassinger i kommunen vært invitert til foreldremøte om “Foreldrerollen i rusforebygging” som et ledd i det rusforebyggende arbeidet. Rusgruppen startet også arbeidet med rusforebyggende rutine for oppvekstsektoren i Hustadvika i 2024. 
  • Rådgiver folkehelse koordinerer både interne og eksterne søknader samt rapportering til tilskuddsordningen “Tilskudd for inkludering av barn og unge” fra Bufdir. Kommunens egen søknad har sørget 2 467 000 NOK i tilskudd til å jobbe med gratis sommerskole, ungdomsklubb, BUA utstyrssentral, Ung i jobb i Hustadvika (sommerjobb til ungdom) og Fritidskassen i Hustadvika kommune. Sammen med kommunikasjonsrådgiver og personalavdeling har rådgiver folkehelse koordinert arbeidet med “Ung i jobb i Hustadvika” i 2023. Rådgiver er også ansvarlig for saksbehandling knyttet til Fritidskassen i Hustadvika kommune.  
  • Rådgiver folkehelse har ansvar for to av kommunens “Aktiv på dagtid” grupper.  
  • Rådgiver folkehelse er Ungdata koordinator i kommunen. 
  • Å være barnas representant i plansaker ligger også til stillingen. 
  • I perioden mars 2023 – november 2025 blir 50% av stillingen brukt på arbeidet med å utvikle og implementere BTI – modellen (Bedre Tverrfaglig Innsats) i Hustadvika. Formålet med BTI-modellen er å løse utfordringer knyttet til tidlig innsats og tverrfaglig samhandling i kommunen på et lavest mulig nivå. 
  • Stillingen finansieres med kr 150 000 fra fylkeskommunen jf. God helse- samarbeidsavtale. 

  

Informasjon:

  •  Ny nettside www.hustadvika.kommune.no ble lansert i midten av desember 2024. Vi har bygd helt ny nettside der vi har hatt fokus på universell utforming og klart språk. Det er over 800 artikler på siden og vi har mellom 2000 og 3000 besøkende på nettsiden hver dag. 
  • Overgang til ROR-IKT har gitt oss muligheter til å delta i flere fellesprosjekt gjennom faggruppen “Portal og innbyggerdialog”. Ett av fellesprosjektene som ble gjennomført i 2024 er digitale skjema, der vi bygger skjema selv med integrasjon mot ulike fagsystemer. 
  • www.opplevhustadvika.no siden ble lansert i 20222 og siden krever vedlikehold av informasjonen som ligger der. Denne siden har vært etterspurt i lengre tid av lag og organisasjoner i Hustadvika. Her er alle representert, med informasjon om laget/organisasjonen og hvem som er kontaktpersoner. Siden er laget for innbyggerne i Hustadvika, potensielle tilflyttere og for dem som besøker oss. Siden har også oversikt over alle aktiviteter, nærmiljøanlegg, turer, butikker, reiselivsaktører med mer som finnes i kommunen vår. Aktørene kan endre innholdet selv, eller sende informasjon til kommunen og vi oppdaterer. 
  • Oppdatering av nettsider, intranett, publisere saker på sosiale media (Facebook og Instagram) 

 

Næringsutvikling: 

Næringsrettet arbeid. For å bli kjent med flere av virksomhetene i Hustadvika, var det gjennomført flere bedriftsbesøk i 2024. Formålet med disse møtene er å etablere kontakt med bedriftene, lytte til synspunkter og behov og ellers gjensidig informasjonsutveksling. Bedriftene gir uttrykk for at dette er en svært nyttig og ønsket møteplass og det har vært nyttig å bruke også denne arenaen for å få innspill til planarbeid og reiselivssatsing i kommunen. Den etablerte prosjektstillingen innen reiseliv i samarbeid med nabokommunene Aukra og Molde, har ført til en mye mer offensiv satsing på realisering av potensialene som er tilgjengelig innen turisme og reiselivssatsing lokalt. 

Det har i tillegg til dette, også vært tett og god dialog med aktører i næringslivet som er i vekst. Mange større og mindre planprosesser har pågått i 2024, der det har vært involvering knyttet til næring. Blant annet detaljregulering Holamyra, sjøarealplan og kommuneplanens arealdel. Det har vært lav deltakelse på konferanser og messer i 2024, kun Nor Fishing i Trondheim ble prioritert på grunn av kommunens anstrengte økonomiske situasjon. DEt har ellers vært samarbeida tett med næringsforumet for å styrke vilkår for nye og eksisterende virksomheter, spesielt for 2024 var oppstart av en nasjonal landbrukskonferanse på Eide i samarbeid med faglaga innen landbruk i kommunen og økonomisk støtte fra blant annet GassROR IKS og lokalbank. Konferansen har fått domenet “Landbruk i havgapet” og var for åpningen i 2024 en stor suksess. Å synliggjøre seg ute har medvirket til at en har kommet enda tettere på både landbruket og næringslivet og sørget for å få på plass et godt samarbeid. Fra september 2024 har næringssjefen hatt permisjon fra stillingen for å lede omstillingsprosjekt i Hustadvika kommune. Oppgaver har vært delvis fordelt til ordfører, informasjonsrådgiver, kommunedirektør, eiendomsavdeling og næringsforum, og delvis vært løst i tillegg til prosjektoppgavene.  

Næringsrettet støtte. For 2024 ble det tildelt rundt 400.000 kroner gjennom næringsfondet til ulike etableringer, prosjekter og næringstiltak i kommunen, fram til fondet var tomt tidlig i 2024. Tildeling fra Møre og Romsdal Fylke var kroner 0, - 

Næringstomter og etableringer. Det er en tydelig økt interesse for etablering i kommunen, som vi er veldig glade for. En pågående arealplanprosess har medvirket til at mye av tiden har gått til planlegging av framtidig næringsområder, samtidig som det har vært arbeidet med å ferdigstille regulerte næringsområder. Vi arbeider for å ha tilgjengelige tomter i alle delene av kommunen på en bærekraftig måte og for å få på plass næringsområder som er attraktive for etablering i framtida. En ser at de overordnede planene blir viktige å få landet for å kunne realisere mange av de initiativene som har kommet fram i dette arbeidet. Satsing på reiseliv er nå tydelig med på å øke interessen for etablering i kommunen, nettverk for reiseliv og kommunalt landbruksråd bidrar til økt samhandling. Kommunen har gjennomført ungdomsfiske, og samarbeider med flere aktører for å bedre forutsetningene for kystfisket. Det har vært arbeidet for å få realisere planene for nytt torg i Elnesvågen sentrum. En rekke detaljreguleringer har krevd mye tid i 2024. Indre Harøy er den del av dette, sammen med flere private planer som har hatt behov for samarbeid. Reguleringsplan for rundkjøring i Holamyra åpner for en videre utvikling av det populære næringsområdet i Malmefjorden, og det er startet detaljreguleringsprosess mot slutten av 2024 for utvidelse av Holamyra forretningssenter.  

 

Politisk sekretariat: 

Kontinuerlige og sentrale oppgaver for politiske sekretariat er blant annet: 

  • Sekretariatsfunksjon for politiske styrer, utvalg, råd og nemnder 
  • Rådgivning, koordinering, informasjon til administrasjon/publikum/folkevalgte/presse vedr. politiske møter, saker, regler, medvirkningsordninger og vedtak 
  • Folkevalgte: Støttefunksjon, saksbehandling og folkevalgtopplæring 
  • Godtgjørelser folkevalgte og tilskudd til kommunestyregruppene 
  • Koordinering og saksbehandling oppnevnelse/fritak domstolene: Meddommere, skjønnsmedlemmer og forliksråd 
  • Saksutredninger til politisk behandling innenfor relevant fagområde  
  • Rådgivning, støtte og saksbehandling for politisk og administrativ ledelse  
  • Oppnevning, fritak og supplering av folkevalgte 
  • Organisering og gjennomføring av valg og folkeavstemninger  
  • Saksbehandler og vigsler - borgerlig vielser 
  • Spisskompetanse med mer for fagsystem for møtegjennomføring 
  • Fagansvar for opparbeidelse av prosedyrer og rutinebeskrivelser i tilknytning til ansvar- og myndighetsområde. 
  • Annet utviklingsarbeid innenfor området 

 Fagleder politisk sekretariat er sekretær for kommunestyret, formannskap, valgstyret, valgutvalget, rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne, hovedutvalg helse, sosial og omsorg (nytt ansvar i 2024) og bistår ved andre utvalg ved sykdom og lignende. De andre politiske organene sine utvalgssekretærer er spredt på flere forskjellige personer i administrasjonen. Det ble gjennomført rundt 75 møter i de forskjellige politiske organene i 2024.  
 
I begynnelsen av 2024 var det fortsatt i forbindelse med ny kommunestyreperiode en del oppnevnelser og valg som skulle gjennomføres til forskjellige styrer med mer.  
I tillegg så ble det i 2024 oppnevnt meddommere til domstolene, og det skulle velges skjønnsmedlemmer og forliksråd. Totalt var det 95 personer som ble valgt til dette, etter flere behandlinger i valgutvalget, vandelskontroll og offentlig ettersyn.  

I 2024 ble det vedtatt ny valglov og ny valgforskrift, og forberedelsene til stortings- og sametingsvalget 2025 ble påbegynt.  
 
Andre tall:  
- I 2024 kom det ett innbyggerforslag.  
- Det ble gjennomført 12 borgerlige vielser i 2024.  
- Deltakelse i “Brukermedvirkning om protokollering om valg” hos Valgdirektoratet. 
- Deltakelse i «Brukermedvirkning – Digital løsning for gjennomføring av folkeavstemninger»   
 
I tillegg til det som er nevnt over, så er det et kontinuerlig arbeid for å tilrettelegge for en god og åpen politisk styring og demokratiske prosesser, og bidra som et bindeledd mellom politikk, innbyggere og administrasjon. Dette med fokus på informasjon, veiledning, opplæring, støtte, utviklingsarbeid, koordinering, rutinebeskrivelser med mer.  
 
 

Forbedringer og utfordringer i 2024: 

 Planarbeid: 

  • Det kommunale ansvarsområdet er mangfoldig og planproduksjonen ofte omfattende fra samfunnsutvikling til kommunen sin drift og tjenesteområder. Kommunal planlegging skal tilrettelegge for å utvikle kommunesamfunnet og avklare hvordan arealene i kommunen kan brukes. Planleggingen skal ivareta kommunale, regionale og nasjonale mål, interesser og oppgaver. Planprosesser er tidkrevende, og det er høye krav til medvirkning og involvering. Den vedtatte kommunale planstrategien er ambisiøs, så det er viktig med effektive prosesser. Prioritering av planressursene er viktig, samt rett organisering, kompetanse, involvering, og måten konkrete planprosesser gjennomføres på. 
  • Hustadvika kommune begynner å få på plass gode sammenhenger i det kommunale plansystemet, fra kommuneplanens samfunnsdel, videre gjennom de ulike tema og fagplanene og den endelige prioriteringen i kommunens handlings- og økonomiplan (HØP). 
  • Gjennom 2024 har det blitt jobbet med kommuneplanens arealdel. Dette er en prosess som har tatt mye kapasitet i administrasjonen. Hovedutvalget for teknisk, miljø og næring vedtok å legge planforslag til nye arealdel ut på høring og offentlig ettersyn den 5. juli 2024. Høringsperioden varte frem til 15. oktober 2024. Det kom inn 106 høringsuttalelser, deriblant innsigelser fra nasjonale og regionale planmyndigheter og flere nye innspill til arealomdisponeringer. Innsigelsene og nye innspill fører med seg omfattende endringer av planen, så administrasjonen jobber med et nytt planforslag som skal legges ut til høring og offentlig ettersyn i 2025. 

 Folkehelse: 

  • Følge opp planbehov i henhold til “Oversikt over helsetilstanden i Hustadvika kommune 2025”.  Årsakssammenhenger og konsekvenser må utredes før nye mål og tiltak for kommunen utarbeides som følge av oversiktsarbeidet. Nye samarbeid må etableres og gamle vedlikeholdes for å fremme folkehelsen i kommunen. 
  • Fortsette arbeidet med oppgaver som ligger til stillingen. 
  • Jobber for god implementering av BTI – modellen slik at barn og unge får hjelpen de trenger tidligst mulig.  
  • Bidra til å legge til rette for demokratiske prosesser med medvirkning, åpenhet og samarbeid for et bærekraftig samfunn i Hustadvika kommune. I arbeidet for å fremme og bedre folkehelsen kan man oppleve interessekonflikter med andre aktører i samfunnsutviklingen. Å legge til rette for demokratiske prosesser med medvirkning, åpenhet og samarbeid før beslutninger tas, vil være viktig og avgjørende for å lykkes med folkehelsearbeidet i kommunen. 

 Informasjon:

  • Sterk økning i Facebook-annonsering for å rekruttere nye medarbeidere til ledige stillinger i kommunen. Dette ser vi har god effekt i mange ulike type stillinger. Her kan vi styre målgruppe for annonsen og i hvilket geografisk område annonsen skal vises. 
  • Oppdaterte nettsider på www.hustadvika.kommune.no gir innbyggerne våre god informasjon om alle kommunale tjenester 
  • Med www.opplevhustadvika.no får vi også gitt god informasjon om andre viktige områder som ikke går på kommunale tjenester, men som er nyttig for innbyggerne våre å være kjent med. 

  Politisk sekretariat: 

  • Bruke erfaringer fra tidligere valg til å forbedre, effektivisere og videreføre gode løsninger for valggjennomføringer til senere valg. Valg er en tjeneste som krever mye ressurser, spesielt i valgåret. Det er viktig å sikre at de som det overordnet ansvaret for valget har nok fristilt tid og ressurser til å få planlagt og gjennomført valget, da det er svært mange lovbestemte frister og krav til hvordan et valg skal gjennomføres.  
  • Jobbe for å finne gode løsninger som øker tilgjengeligheten og åpenhet rundt politiske beslutninger. Dette er med på å fremme og legge til rette for politisk deltakelse, medvirkning og demokratiforståelse i alle aldersgrupper og samfunnslag. 

 

Økonomiavdelingen

Økonomiavdelingen har 7 årsverk og er ansvarlige for budsjett, regnskap, innfordring og økonomirapportering. I tillegg har avdelingen ansvar for innkjøp, vederlagsberegning og eiendomsskatt. 

Leverte tjenester i 2024: 

Avdelingen leverer tjenester innen regnskapsførsel, innfordring, økonomistyring, rapportering, likviditetsstyring og budsjettarbeid. I tillegg har avdelingen ansvar for innkjøp, vederlagsberegning og eiendomsskatt. 

 

Viktige hendelser i 2024: 

  • Rapportering drift og investeringsprosjekt er på plass. Enhetene strever med å levere tilstrekkelig tiltak for å holde budsjettet. De siste årene har dette problemet økt. Omstillingsprosjektet er satt i verk for å bøte på denne utfordringen. Men det tar tid å «snu skuta». 
  • Det er gjennomført flere opplæringsrunder innenfor rapportering, budsjett og innkjøp. 
  • Det er inngått flere nye rammeavtaler i 2024 gjennom innkjøpssamarbeidet.  
  • Vi har økt med ett årsverk siste året. Det gjelder utføring av oppgaver innen vederlagsberegning. Stillingen ble overført fra Eide sjukeheim og omsorgssenter. 

 

Forbedringer og utfordringer i 2024: 

  •  Kommunens økonomiske rutiner fungerer godt og rapportering til kommunedirektør skjer etter fastsatt plan.  
  • Et nytt omstillingsprosjekt er satt i verk i 2024 som skal få gjennom tiltak for å redusere den kommunale tjenesteproduksjon ned til et økonomisk bærekraftig nivå. Utfordringen er om kommunen vedtar og gjennomfører tilstrekkelige tiltak, politisk og administrativt. 

 

Måloppnåelse 

Den daglige drift fungerer godt. Kommunens store problem er at utgiftene er for høye. Kommunen fikk et stort underskudd i 2024. 

Det pågående omstillingsprosjektet har i 2024 ikke gitt de store utslagene, men nylig vedtatt budsjett vil rette opp situasjonen hvis vi lykkes med å gjennomføre alle tiltak.  

Lønn- og personalavdeling, servicetorg og arkiv

Leverte tjenester i 2024: 

Lønn- og personal: Lønn- og personal består av 4 ansatte hvor to i hovedsak arbeider med lønn, to med personal- og organisasjonsutvikling. I tillegg bistår én ansatt fra servicetorget lønns- og personalavdelinga. Avdelinga driver veiledning til ansatte og ledere innen lønnsspørsmål, pensjon, og ansettelsesforhold i tillegg til utbetaling av lønn og godtgjørelser. En viktig del av arbeidet er å utøve lederstøtte i personalsaker, sykefraværsoppfølging og rekruttering. Lønn- og personal har også tett samarbeid med tillitsvalgte og vernetjenesten.   

 

Servicetorget: Servicetorget har 4 ansatte i 4 årsverk. Servicetorget er kommunens førstelinje, både ved fysisk oppmøte på rådhuset og telefonkontakt. Servicetorget har blant annet ansvar for startlån, tilskudd, bostøtte, ledsagerbevis, parkeringsbevis, transporttjenesten for funksjonshemmede og salgs- og skjenkebevillinger. Veldig mye av servicetorgets ressurser går til å bistå både lønn- og personal, arkivtjenesten, politisk sekretariat og økonomiavdelingen. Servicetorget er også en støttefunksjon for øvrige enheter i kommunen. 

 

Arkivtjenesten:Arkivtjenesten har to ansatte fordelt på to årsverk. Arkivtjenestens løpende oppgave er å ivareta dokumentasjon som kommer inn til og blir sendt ut av kommunen. Det skal sikres god flyt av dokumentasjon til rette vedkommende til rett tid, rettighetsdokumentasjon for innbyggere og virksomheter skal ivaretas og det skal sørges for at kommunen i sitt arbeid ivaretar blant annet god forvaltningsskikk og offentlighetsprinsipp. 

Arkivtjenesten arbeider også med å ivareta personopplysninger, og bistår med veiledning innad i organisasjonen i personvernlovgivningen. 

  
Viktige hendelser i 2024: 

  • Lønn og personal: I 2024 har omstillingsprosjektet hatt stort fokus på personalområdet og personalavdelingen. Det har vært gjennomført mange prosesser med nedbemanning og omstilling med bakgrunn i vedtaket i kommunestyret. Flere av disse prosessene vil også fortsette i 2025.  Dette er tidkrevende arbeid. 

     

  • Servicetorget : I 2024 har servicetorget jobbet med flere prosjekt i tillegg til å levere de vanlige tjenestene. Dette er blant annet ny hjemmeside, ny skjemaløsning, forberedelser til stortingsvalg, ekstra saksbehandling av TT-kort i forbindelse med Fylkeskommunens nye retningslinjer, nytt mobiltelefonreglement, innføring av mobiladministrasjonssystemet mPort, innføring av Digitale ledsagerbevis m.m. 

     

  • Arkiv: Arkivmedarbeiderne har fullført arkivskolen, og fagleder har gjennomført kurs i praktisk håndtering av offentlighetsloven.  Også i 2024 har det vært fokus på opplæring innad i organisasjonen, samt å videreutvikle interne rutiner. Det har vært jobbet med å innføre nytt fagsystem for Byggeavdelinga, E-Byggesak. 

 

Forbedringer og utfordringer i 2023: 

  • Lønn og personal: Vi har god kvalitet på lønnsarbeidet, og det er få klager innen dette området.  Med få ressurser innen lønn og personal så blir det brukt mest tid til enkeltsaker slik som veiledning og rådgivning til ledere og ansatte, sykefraværsoppfølging, sikre gode rekrutteringsprosesser ute i enhetene, HMS-arbeid og møter med tillitsvalgte og vernetjenesten.  Det systemretta arbeidet blir det liten tid til.  I 2024 har det vært lagt ned mye arbeid på omstillingsprosjektet, og dette vil fortsette i 2025.    

     

  •  Servicetorget : Flere av servicetorgets ressurser blir brukt for å bistå andre avdelinger (lønn og personal, arkivtjenesten og økonomiavdelingen). Dette gjør det utfordrende og sårbart med tanke på bemanning av skranke og sentralbord. Ekstra krevende med tanke på at en må være to på grunn av sikkerheten. Selv om servicetorget er besluttet nedlagt, er det viktig å få iverksatt tiltak for å øke sikkerheten på bygget /hovedinngangen, da det har vært noen utfordringer på dette i 2024. Det er også viktig å sørge for at det er nok ressurser til å håndtere henvendelsene som kommer inn. 

     

  •  Arkiv: Vi har god kvalitet på arkivarbeidet, men ser store utfordringer med manglende dokumentasjon i flere enheter. Vi ser at det må settes av tid til å ivareta den enkelte saksbehandler sitt fokus, forståelse, ferdigheter og rutiner. Vår tilgjengelighet i daglig drift er svært viktig også fremover. Flere enheter har avlevert papirarkiv, og det har lykkes å få på plass en oversikt på papirarkivet på Rådhuset, samt at man har fått ryddet og avsluttet flere papirarkiv. Vi ser helt klart at det må rettes et større fokus på personvernarbeidet i kommunen.  

  

Måloppnåelse: 

  • Lønn og personal: Vi har jobbet godt med generell lederstøtte samt veiledning i bruk av de digitale løsningene innenfor lønns- og personalområdet. I tillegg har vi jobbet mye med sykefraværsoppfølging og personalsaker. Vi jobber også  mye med HMS-arbeid og møter med tillitsvalgte og vernetjenesten. 

    Vi har gjennomført vedtak i omstillingsprosjektet og sikret at nedbemanning skjer i.h.t de formelle kravene.  

     

  • Servicetorget: Innført mPort og Digitale ledsagerbevis. Bidratt til lansering av ny hjemmeside og skjemaløsning. Har vært tilgjengelig for publikum, fleksibel og utført rask saksbehandling av høy kvalitet innenfor servicetorget sine fagfelt. 

     

  • Arkiv: Tjenesten har varetatt daglig drift og journalføring knyttet til god forvaltningsskikk og offentlighetsprinsippene. I tillegg har vi gjennomført internopplæring. 

 

Oppfølging av kommuneplanen

Kommuneplanens samfunnsdel for Hustadvika ble vedtatt av kommunestyret den 17. september 2020. Den skal følges opp i budsjett- og økonomiplanen som handlingsdelen til kommuneplanen.

Hovedfokus for rammeområdet i kommende økonomiplanperiode: 

Samfunnsutvikling

MÅL: Hustadvika kommune er et fremtidsrettet samfunn som ivaretar naturgitte fortrinn og kulturell identitet, og som har levende lokalmiljøer. Kommunen har høy bosteds-, arbeids- og besøksattraktivitet. Kommunen legger til rette for bo- og blilyst!

Delmål 1 - Hustadvika kommune har innbyggere med god livskvalitet gjennom hele livet

Tiltak Styringsindikator Status
Gjøre ressurser, utfordringer og muligheter for samarbeid knyttet til sosial bærekraft og folkehelse i Hustadvika kommune kjent i kommuneorganisasjonen, politisk nivå og hos andre samarbeidsparter. Bidra til å utvikle nye prosjekter og tiltak ved behov. Sørge for medvirkning og dialog i prosesser Etablere og vedlikeholde møtepunkt med tjenester, samarbeidsparter, råd, utvalg og frivillig sektor. Medvirkning og dialog vedr. folkehelse og bærekraft. Følge opp etablerte tiltak og oppgav Dette jobbes det kontinuerlig med. Rådgiver deltar på møter i alle kommuneområder, samt i alle råd og utvalg for å synliggjøre ressurser, muligheter og utfordringer knyttet til sosial bærekraft og folkehelse.
Delta i kommunalt planarbeid og saksutredning som er relevant for folkehelse og bærekraft (tre dimensjoner). Sørge for at barn og unges interesser bli ivaretatt i kommunens planarbeid. Deltakelse i planprosesser eller innspill i planverk/saker. Dialog med politisk nivå i forhold til folkehelserelaterte tema. Folkehelse er ett av åtte gjennomgående tema i kommuneplanens samfunnsdel, som resten av planverket i kommunen bygger på. Folkehelseoversikten ligger til grunn for planstrategien og folkehelseperspektivet har derfor en sentral plass i sektorovergripende planer og dermed også i kommunens handlings- og temaplaner. Rådgiver har deltatt i flere arbeidsgrupper knyttet til
Gjennomføre «Ung i sommerjobb» også i 2025 med midler fra tilskuddsordning fra Bufdir. Etablere samarbeid med Nav Antall ungdommer i alderen 15-18 år i sommerjobb. Gjennomførte jobbsøkerkurs i samarbeid med Nav “Ung i sommerjobb” 2024 ble gjennomført. 39 unge arbeidstakere fikk tilbud om sommerjobb i kommunale tjenester.
Fremme inkludering og forebygge utenforskap gjennom arbeid i Rusgruppen Samarbeid, kunnskapsdeling og tiltak som følge av arbeid i Rusgruppen Rusgruppa har hatt 7 møter i 2024, i tillegg til planlegging og gjennomføring av foreldremøter for foreldre til 7. klassinger i kommunen.
Fremme inkludering og motvirke utenforskap i fritidsaktiviteter gjennom tilskudd fra Fritidskassen. Finansiert av tilskuddsmidler fra Bufdir Antall søknader og utbetalinger Det er gjort 42 utbetalinger fra Fritidskassen i 2024. Ca 59 000 er betalt ut fra Fritidskassen i 2024
Legge til rette for og bistå i utarbeidelse av økonomiske søknader til eksterne tilskuddsordninger knyttet til folkehelsearbeid Råd og veiledning i søknadsprosesser Det er gitt råd og veiledning til både interne og eksterne søkere til tilskuddsordningen “Inkludering av barn og unge” Kommunens egen søknad for 3 nye år med tilskudd ble innvilget med kr 2 467 000 for perioden 2024-2026.
Legge til rette for fysisk aktivitet, helsefremmende tiltak og møteplasser for eldre gjennom bidrag i «Aktiv på dagtid», samt samarbeid med frivilligheten Spinning og styrketrenings-grupper hver tirsdag og torsdag. Inkluderingsarbeid sammen med frivillig sektor. Råd og veiledning i søknadsprosesser Gjennomføres kontinuerlig.

Bo- og blilyst!

Flere av kommuneplanens delmål skal bidra til bosteds-, arbeids- og besøksattraktivitet i kommunen vår, kort sagt bo- og blilyst:

  • gode og livskraftige bygdesamfunn og tettsteder
  • attraktivt og levende kommunesenter
  • arealutvikling muliggjør vekst, gir bomuligheter i hele kommunen, og ivaretar samtidig natur- og rekreasjonsverdier for framtidige generasjoner
  • befolkningsvekst som gir mangfold og balanse mellom ulike aldersgrupper
Tiltak Styringsindikator Status
Følge opp kommunal planstrategi, jf. politisk vedtak Prioriterte planer skal settes i gang, gjennomføres og vedtas Høsten 2024 ble det jobbet med ny kommunal planstrategi, for perioden 2024-2027. Planstrategien er på høring vinteren 2025.
Utarbeide en kommuneplan – arealdel, legger til rette for: · Gode og livskraftige bygdesamfunn og tettsteder · Hustadvika kommune har et attraktivt og levende kommunesenter · Hustadvika kommunes arealutvikling muliggjør vekst, gir bomuligheter i hele kommunen, og ivaretar samtidig natur- og rekreasjonsverdier for framtidige generasjoner · Hustadvika kommune har trygge, sunne og attraktive bomiljø for alle i hele kommunen Vedta plan Kommunen jobbet frem et planutkast i 2024, der hovedutvalget for teknisk, miljø og næring vedtok å legge planforslaget ut på høring den 5. juli 2024. Høringsperioden var frem til 15. oktober, og det kom inn 106 høringsuttalelser.
«Hustadvikapakka» - Når du flytter til Hustadvika får du en velkomstpakke med f.eks. et godt tilbud om boligtomt, informasjon om relevante kommunale tjenester etc. God omdømmebygging Utarbeide «pakke» www.OpplevHustadvika.no er etablert, her finnes informasjon om skole/barnehager.

Delmål 7 - Hustadvika kommune har et levende og åpent lokaldemokrati som bidrar til helhetlige, forutsigbare og fremtidsrettede løsninger

Tiltak Styringsindikatorer Status
Dele høringer og politisk aktivitet på sosiale medier som Facebook og Instagram. Innen 2026 skal 80% av kommunens brukere foretrekke digitale løsninger framfor å ta fysisk kontakt med kommunen. Vi deler høringer som er relevant for mange av våre innbyggere på sosiale medier. Andre høringer ligger lett tilgjengelig på hjemmesiden. Alle møter i Formannskap og kommunestyre deles på sosiale medier. Ny forbedret hjemmeside kom i 2024 som gir mulighet for flere digitale løsninger i innbyggernes kontakt med kommunen.
Videosending av kommunestyremøtene Videosendingen skal være tilgjengelig for alle, og etter hvert også med teksting. Ny leverandør av videosendingene iverksatt våren 2024. Da med også teksting av videoene.
Vi skal ha en god innsynsløsning, der politiske saker og inn- og utgående post til og fra kommunen er lett tilgjengelig. Ha programvare som sikrer åpenhet, men samtidig ivaretar informasjonssikkerhet. Vi har dette på plass.
Styrke internkontrollen. Likebehandling og god forvaltningsskikk er avhengig av arkivering. Gjennomføre opplæring av saksbehandlere og ledere. Nye ansatte som ønsker det har fått opplæring. Oppfriskningskurs blir kjørt ved behov.

Arbeid og næring

MÅL: Hustadvika kommune har et økonomisk og miljømessig bærekraftig næringsliv og høy sysselsetting.

Tiltak Styringsindikator Status
Utvide bruken av bookingsystem for hele rådhuset. Implementering av digitalt bookingsystem for alle ansatte på rådhuset innen utgangen av 2023. Innen 2026 skal 80% av innbyggerne foretrekke digital booking (antall møtebookinger). Bookingsystemet vil bli tatt i bruk i 2025.
Alle tjenester i rådhuset skal være åpen for publikum i kjernetiden Åpningstid og telefontid: kl. 09.00-14.00. Innbyggerretta fellesnummer skal ha samme åpningstid. Servicetorget har åpningstid og telefontid fra 9-14. Men flere tjenester har andre åpningstider på telefon av diverse årsaker
Sikre gode låserutiner og rutiner ved besøk utenom åpningstid. Anskaffe elektronisk dørsystem på hovedinngang. Elektronisk dørsystem på hovedinngangen er montert og tatt i bruk.
Kommunens nettsider skal være oppdaterte til enhver tid slik at informasjon om våre tjenester er korrekt Nettsidene må revideres jevnlig. Ansvarlige for tjenestene må ha fokus på nettsidene og melde inn endringer/nye tjenester Dette arbeidet gjøres kontinuerlig gjennom hele året.
Gjøre aktiviteten i organisasjonen mer synlig gjennom å være på flere ulike plattformer Antall følgere på Facebook, Instagram og statistikk over besøkende fra hjemmeside Økende.

Kommuneorganisasjonen

MÅL: Hustadvika sin kommuneorganisasjon nyter stor respekt og er en attraktiv arbeidsgiver

Delmål 8.1. Hustadvika kommune er en attraktiv arbeidsgiver som har meningsfylte og trygge arbeidsplasser

Tiltak Styringsindikator Status
Gjennomføre og følge opp medarbeider-undersøkelser 10 faktor-undersøkelsen - mestringsorientert ledelse Undersøkelsen gjennomført våren 2023. Kurs for ledere i forkant og etterkant av undersøkelsen.
Lede etter lederavtale Sykefravær Antall behandlede saker Under prosess.
Videre-/etterutdanning og kurs (se den i sammenheng med pkt over) Vi skal utarbeide gode og framtidsretta kompetanseplaner. Ta i bruk KS-læring eller andre interaktive læringsmåter Overordnet kompetanseplan er ferdig. Kompetanseplaner innen helse-og velferd og oppvekst er utarbeidet. Mangler kompetanseplan for samfunnsutvikling og stab/støtte. Tatt i bruk Visma Veilederen for Skole og Helse + barnevern.
Gjennomføre og følge opp medarbeider-undersøkelser Bruke KS 10-Faktor Gjennomført våren 2023. Tiltaksplaner og oppfølging av disse skal gjennomføres fram til neste undersøkelse som blir gjennomført våren 2026.

Delmål 8.3. Hustadvika kommune sine ansatte har kunnskap og kompetanse som møter fremtidens krav

Tiltak Styringsindikator Status
Øke andel heltidsstillinger Gjennomsnittlig stillingsstørrelse 80,1% for kvinner og 76,6% for menn. Tar vi bort de små tidsstillingene ved Bud, Eide og Elnesvågen brannstasjon var stillingsprosenten for menn 86,4%.
Jobbe med arbeidsmiljø og -kultur Sykefravær 7,80% Sank fra 8,44% i 2023
Kompetanse-planlegging Kompetanseplan Tydelige rolleavklaringer De vedtatt kompetanseplanene gir gode styringssignal på kompetansebehovet framover og hvordan vi skal nå de.
Treffsikker rekruttering Kompetente medarbeidere Jobber kontinuerlig med dette. Jobber også nå med dekruttering
Tilrettelegging og likhet for videreutdanning/kompetanseheving/praksis som er relevant for stilling, med lønnet permisjon. Kompetanseplan. Vi skal utarbeide gode og framtidsretta kompetanseplaner. Viktig å evaluere de vedtatte kompetanseplanene.
Kurs om forvaltningsregler, offentlighetslov m.m. Tilbud en gang per år. Gjerne webinar Starter internkurs i 2024
Søke deltagelse i de interkommunale fora som er tilgjengelig Etablere nettverk i Romsdals-regionen innen aktuelle fagområder Vi ble med i nettverk for utvikling av fremtidsrettet arbeidsgiverpolitikk i regi av KS våren 2024, men måtte avslutte pga. omstillingsprosjektet (ressurskapasitet)

Delmål 8.4. Hustadvika kommune har en profesjonell forvaltning som leverer effektive og gode løsninger med høy kvalitet og god ressursutnyttelse

Tiltak Styringsindikator Status
Økt samhandling mellom enhetene - Bedre leveranser - Møtearenaer - Bedre rolleavklaring
Anskaffer gode og brukervennlige digitale løsninger. Vi har gått inn i ROR IKT. Dette har tatt tid og vært en omfattende prosess. Vi vil ventelig nå ha mer kraft bak satsning på nye systemer gjennom vårt samarbeid med ROR IKT. Dette arbeidet er satt i gang.
Større bruk av digitaliserte tjenesteløsninger. 95% av alle tjenester innen stab- og støttefunksjonene skal kunne avklares ved digitale løsninger innen 2026. Redusere innkjøp av papir/konvolutter/bruk av kopimaskin Er i prosess.
Utarbeide felles «årshjul for 2024» slik at sentrale aktiviteter blir prioritert og sett i sammenheng. Legges ut på intranett. Ikke utarbeidet i 2024.
Internkontroll: Ledelsens gjennomgang Gjennomføres årlig. Ledelsens gjennomgang ble gjennomført i 2024 og mål og tiltak for 2024 ble utarbeidet. Mange ledere jobber godt med kvalitetssystemet.
Utarbeide flere prosedyrer som beskriver arbeidsområde, oppgaver, ansvar, rolle og myndighet. Antall nye prosedyrer som beskriver arbeidsområde, oppgave, ansvar, rolle og myndighet legges inni i Compilo. Pr 31.12.2024 lå det inne 1169 godkjente/aktive dokumenter.

Delmål 8.5. Hustadvika kommune bruker verdiplattformen IDAR

Tiltak Styringsindikator Status
Jobbe for implementering av servicestrategi i organisasjonen med grunnlag i IDAR. Plan for servicestrategi ferdig utarbeidet innen 2023. Servicetorget arrangerer workshop én gang pr. år Er i prosess.

Delmål 8.6. Hustadvika kommune har god beredskap mot kriser og uønskede hendelser

Tiltak Styringsindikator Status
Utarbeide ROS-analyse ift. sikkerhet i førstelinjetjeneste. Vurdere trusselsituasjonen Vi har i høst revidert Overordnet beredskapsplan og overordnet ROS. I tillegg så er det utarbeidet en ny opplæring og kompetanseplan for beredskapsarbeid. Planen skal opp til godkjenning i formannskapet 19 mars og i kommunestyre 11 april 2024
Alle risiko- og sårbarhetsanalyser skal inn i Compilo Pr. 31.12.24 lå det inne i Compilo henholdsvis 39 aktive og 136 under utarbeidelse

Delmål 8.7. Hustadvika kommune har en god økonomi som sikrer et godt og stabilt velferdstilbud

Tiltak Styringsindikator Status
God budsjettstyring Balansert regnskap
Godt driftsresultat Netto driftsresultatet skal være 1,75 % av sum driftsinntekter i et år

Delmål 8.8. Hustadvika kommune bidrar i utviklingen av regionen 

Tiltak Styringsindikator Status
Delta på helseplattformen Implementere systemet i Hustadvika kommune Gjennomført
Helsenettverk Delta på de ulike arenaene
Delta i DIGI-Møre og Romsdal Delta på de ulike arenaene Deltar i kompetanseløft 2.0 i Romsdal.