Årsrapport 2024
Søk
12.4

Helse og velferd

Kommuneområdet Helse og velferd

Rammeområdet helse og velferd består av kommunalsjef, rådgiver, og forvaltningskontoret. Enhet for integrering er også en del av dette rammeområdet, samt utgifter til Aspekt Hustadvika AS.

Kommunalsjef for helse og velferd har ansvar for flere økonomiske rammeområder, de er:

  • Helse og mestring
  • Hjemmebaserte tjenester
  • Institusjoner og omsorgsleiligheter
  • Bo- og habilitering
  • NAV Hustadvika

     

Viktige hendelser i 2024:

  • Omstillingsprosjektet, her nevnes innføring av følgende tiltak:
    • Flytte Eide legesenter til Fræna legekontor
    • Avvikle kantina ved rådhuset
    • Avvikle en stilling ved aktivitetshuset for utviklingshemmede
    • Avvikle avtale med Nemko Norlab
    • Feriestengt dagsenter
    • Legge ned kjøkkenet på Lundhaugen
    • Økt med to langtidsplasser og en korttidsplass ved Fræna sjukeheim og omsorgssenter
  • Gjennomgang av alle bemanningsplanene i kommuneområdet
  • Etablert stabil bemanning på forvaltningskontoret
  • Konstituert enhetsleder ved Fræna sjukeheim og omsorgssenter
  • Innføring og drifting av Helseplattformen
  • Interkommunalt samarbeid
  • Utarbeidelse av interkommunale tjenestebeskrivelser som skal politisk behandles i 2025
  • Revidering av samarbeidsavtalen mellom kommunen og helseforetaket
  • Samarbeid med høgskolen, Molde sykehus og Romsdalskommunene om helsefaglige utdanninger og praksisstudier
  • Omorganisert til færre enheter i rammeområdet Bo og habilitering
  • Kommunalsjefen har vært ute og tatt vakter ved flere enheter
  • Arbeid med å nå målene i helse- og velferdsplan 2022-2034
  • Utarbeidelse av kravspesifikasjon, vurdering og inngåelse av kontrakt i henhold til kommunestyrets vedtak om ekstern konsulentbistand (jfr vedtak i kommunestyret, 27.06.24), og oppstart med valgt konsulent
  • Oppstart av TØRN-prosjektet ved Fræna sjukeheim og omsorgssenter
  • Inngått avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen om demensvennlig samfunn

 

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Forbedringer 

  • Vi har deltatt i kommunalsjefnettverket for helse og velferd i Romsdal, og opplever at det er en utbredt delingskultur kommunene imellom.
  • Samarbeid med høgskolen, Molde sykehus og Romsdalskommunene om helsefaglige utdanninger og praksisfeltet
  • Vi har jobbet mye med ny pasientflyt for å sikre riktige tjenester på riktig nivå
  • Nok midler til vedtatt driftsnivå
  • Helseplattformen har vært både en utfordring og en forbedring
  • Vi har ingen dedikert ressurs til oppfølging av Helseplattformen, dette kommer i tillegg til oppgavene som leder for forvaltningskontoret har

Utfordringer

  • Nok midler til vedtatt driftsnivå
  • Helseplattformen har vært både en utfordring og en forbedring
  • Vi har ingen dedikert ressurs til oppfølging av Helseplattformen, dette kommer i tillegg til oppgavene som leder for forvaltningskontoret har

 

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status
Etablere kultur med bevisst bruk av strukturert data i helse og velferd Innrapportering en gang per år jf. sentrale bestemmelser. Alle prosjekt/ arbeidsgrupper benytter sjekkliste før/under og etter oppstart av tiltak/prosjekt/planer. Dette blir gjennomført.
Implementere vedtatt helse- og velferdsplan slik at ledere, ansatte og brukere vet hva som forventes. Alle enhetene er ansvarlige for at relevante mål som er satt i planen skal nås. Fast tema på helse- og velferdsforum. Gjennomføres.
Implementere vedtatt kompetanseplan Fast tema på helse- og velferdsforum. Gjennomføres.
Forberede innføring av helseplattformen Utført.
Etablere kultur med bevisst bruk av strukturert data i helse og velferd ved å hente ut data fra Helseplattformen Innrapportering en gang per år jf. sentrale bestemmelser. Kontinuerlig jobbing, et forbedringsarbeid som blir utført gjennom HP
Følge opp helse- og velferdsplan slik at ledere, ansatte og brukere vet hva som forventes. Alle enhetene er ansvarlige for at relevante mål som er satt i planen skal nås. Iverksatt implementering om planen i organisasjonen gjennom aktivt bruk på faste møter
Følge opp vedtatt kompetanseplan Fokus i årshjul Gjennomført opplæring jfr tildelte opplæringsmidler
Følge opp bruk av Helseplattformen, og utvikle den videre Kontinuerlig tema på treffpunkt internt i kommunen, i samarbeid med nærliggende kommuner, og i den øvrige helseplattformen sitt beslutning- og driftsorganisasjon

Helse og velferd felles

Forvaltningskontoret

Forvaltningskontoret for helse og omsorgstjenester hadde i 2024 store utfordringer, med flere vakante stillinger og ansatte som sluttet i prøveperioden. De siste 2-3 årene har mange ansatte startet og sluttet på Forvaltningskontoret. I juni 2024 ble 2 vakante stillinger utlyst og det var over 20 søkere, fra høsten 2024 har kontoret hatt 5 saksbehandlere i tillegg til leder, det er nå et tverrfaglig sammensatt team med leder som er utdannet spesialsykepleier, og saksbehandlere som innehar kompetanse som vernepleier (2), sykepleier (1), fysioterapeut (1) og saksbehandler har bakgrunn fra skolesektor (1).

Kontoret arbeider nå målrettet med å redusere restanser og å holde saksbehandlingsfrister. Det har vært og er mange klagesaker som krever mye tid og ressurser. 

Enheten er organisert i staben til kommunalsjef for helse og velferd, og ble i sin tid etablert for å ivareta rettssikkerheten for brukerne, samt for å profesjonalisere saksbehandlingen. Enheten har delegert ansvar og myndighet for saksbehandling av søknader om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger.

 

Leverte tjenester i 2024:

  • Mottak, vurderinger og behandling av søknader og henvendelser om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger, herunder kartlegging av behov
  • Vi gir informasjon, råd og veiledning
  • Det legges vekt på at innbyggere får koordinerte og helhetlige tjenester på rett nivå til rett tid på rett sted. Brukermedvirkning, tverrfaglig samarbeid og målrettet arbeid er sentralt i arbeidet
  • Leder er også Helseplattformen koordinator for kommunen

     

Viktige hendelser i 2024:

  • Alle stillingene ble besatt, unntatt 1 som i desember ble besluttet politisk at skulle fjernes
  • Reduksjon av restanser
  • Reduksjon av antall overliggerdøgn, kostnadsreduksjon på 3,1 millioner fra 2023-2024
  • Etablert ukentlige samarbeidsmøter med sykehuset
  • Etablert ukentlige samhandlingsmøter med Hverdagsmestringsteam, korttidsavdeling FSO og hjemmetjenesten.
  • Satt opp fast møteplan med øvrige interne aktører
  • Arbeid med pasientflyt 

 

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Forbedringer

  • Etablert rutine for å sette stoppdato på vedtak slik at ikke vedtakene går til “evig tid”
  • Kostnader på overliggerdøgn var i 2024 3,1 million lavere enn i 2023
  • Re innført faste møter med interne aktører
  • Saksbehandlere er nå fordelt ut ifra oppgaver og ansvar
  • Kortere saksbehandlingstid
  • Økt erfaring gir grundig og god saksbehandling
  • Bedre samhandling med eksterne og interne aktører
  • Helseplattformen brukes aktivt til å fordele saker
  • Kontoret har nå 40 saker under saksbehandling, der de fleste er innenfor saksbehandlingsfristen på 4 uker
  • Helseplattformen gjør at vi har mer og bedre oversikt, og enklere tilgang til strukturert data
  • Arbeid med tjenestebeskrivelser og faste møter med Forvaltningskontorene/saksbehandlere i Romsdal kommunene og Kristiansund, har vært og er god arene for drøfting av utfordringer og få råd og veiledning fra andre mer erfarne saksbehandlere

Utfordringer

  • Flere utskiftinger av ansatte på kontoret og de fleste er relativt nyansatte i tillegg til leder
  • Det er fortsatt utfordringer med at eksterne og interne tjenesteytere «lover» pårørende og brukere tjenester/omsorgsnivå, når de vet at det er forvaltningskontoret som har vedtaksmyndighet. Dette skaper urealistiske forventninger, og tar unødige ressurser fra forvaltningskontoret.
  • Krevende saker, flere klagesaker og lang saksbehandlingstid hos Statsforvalter gjør at saker tar lang tid og saksbehandlere bruker mye tid og krefter på disse sakene

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status
Rekruttere og beholde ansatte ved forvaltningskontoret 6 årsverk 6 årsverk
Redusere restanser ved forvaltningskontoret Ajour innen fristene Pågår
Lage rutiner Ferdigstilt og implementert i Compilo Ikke utført
Gjennomgang av søknadsskjema og kartleggingsskjema Gjennomgang av søknadsskjema og kartleggingsskjema Pågår
Tydeliggjøre utad forvaltningskontorets oppgaver/rolle Vi skal saksbehandle søknader om kommunale helse- og omsorgstjenester og kommunale boliger. Pågår
Bli bedre på skjønnsvurdering når det gjelder de tjenester som gis og hvor mye. Økonomisk gevinst I gang
Kontinuerlig forbedring mht. vedtaksskriving og effektiviseringstiltak (BEON-prinsippet som står for beste effektive omsorgsnivå) Rett vedtak første gang. Færre klagesaker. Klart språk. I gang
Saksbehandling rus og psykiatri Overta saksbehandling innen rus og psykiatri Ikke gjennomført
God kompetanse om lovverk som regulerer bruk av tvang og makt Overta ansvar for vedtak etter kap. 9 i helse- og omsorgstjenesteloven Ikke gjennomført, og vil ikke bli det.
Dekningsgrad sykehjem 16 % dekningsgrad 18,77 %

Helse og velferd felles

Enhet for integrering

Enheten har ansvaret for bosetting og kvalifisering av flyktninger i henhold til anmodning fra IMDi og lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven).

Leverte tjenester i 2024:

  • Tilbud om introduksjonsprogram til alle etter Integreringsloven der alle mellom 18 og 55 skal ha et tilbud. Unntak av de med opphold etter §34 i utlendingsloven (midlertidig kollektiv beskyttelse). Selv om det ikke er rett og plikt, velger de fleste å delta i introduksjonsprogrammet.
  • Bosatte med midlertidig kollektiv beskyttelse har rett, men ikke plikt til deltakelse i introduksjonsprogrammet, de fleste velger å delta så 101 fra gruppen deltok
  • Bosatte 71 flyktninger 66 etter utlendingsloven § 34 og 5 overføringsflyktninger
  • Gjort vedtak og gitt introduksjonsprogram til 69 personer
  • Fremskaffet 15 og vedlikeholdt til sammen 82 boliger i hovedsak i det private markedet
  • Det er stadig etterspørsel etter www.mittintro.no og i dag er det 58 andre kommuner som bruker det i sine introduksjonsprogram. Nettsiden vedlikeholdes jevnlig.
  • Utarbeidet en webside www.velkommentilhustadvika.no der vi samhandler med flyktningene allerede i mottak der vi informerer om kommunens tjenester, infrastruktur og arbeidsmarked. Nettsiden vedlikeholdes jevnlig.
  • Bistått foreldre og 14 barn ved oppstart i grunnskole
  • Bistått foreldre og 3 barn ved oppstart i barnehage
  • Bistått 2 ungdommer ved oppstart innføringsklasse VG skole
  • Fremskaffet 44 praksisplasser, 10 i kommunal og 32 i privat sektor og 2 i fylkeskommunal sektor

Viktige hendelser i 2024:

  • Kommunen fikk anmodning om å bosette 140 flyktninger. Kommunestyret vedtok at vi skulle imøtekomme anmodningen og bosatte inntil 70 flyktninger
  • Enheten har vært organisert i bosettingsteam, kvalifiseringsteam og introteam med egne teamledere
  • Enheten hadde ved utgangen av 2024, 9 faste ansatte dette er en reduksjon fra 11 basert på nedgang i bosetting
  • Ukrainske deltakere med sluttmål om arbeid fikk arbeidspraksis fra mnd. 3
  • Finansierte arbeidsnorsk ved Hustadvika Opplæringssenter med 2 millioner kroner
  • Deltakelse i KS prosjekt ‘Flyktninger i arbeid’ i perioden 2024 -2026
  • Helsefremmede aktivitetstilbud for flyktninger mellom 55 og 80 år
  • Prosjekt psykisk helse i høstuken. I samarbeid med frivilligsentralen hadde vi åpen dag for lokalbefolkningen på verdensdagen for psykisk helse
  • Opprettet faste møter med NAV for å sørge for et tettere samarbeid og veiledere hos NAV blir kjent med deltakerne tidligere gjennom besøk på introlokalet både halvveis i program og før avslutning
  • Januar 2024 ferdigstilles en handlingsplan for hvordan kommunale tjenester skal bidra til best mulig integrering av flyktningene vi tar imot i Hustadvika kommune, den ligger på Compilo. 

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Forbedringer

  • Godt etablerte team som har styrket kvaliteten på våre tjenester
  • Flere har fått tilbud om fast ansettelse som vi ser er et resultat av tidlig ut i arbeidspraksis og et større krav om egeninnsats (fra 3.mnd) 

Utfordringer

  • På grunn av ukrainakrisen er det gjort endringer i Integreringsloven med hensyn til rett og plikt og lengde på program. P.t har vi to forskjellige lovverk som regulerer introduksjonsprogrammet, det kan være utfordrende
  • Arbeidsmarkedet er mettet og det er en lite samsvar mellom medbrakt kompetanse og behovet i arbeidsmarkedet
  • Det var en større andel eldre som ankom
  • Det er også utfordrende at det mangler barnehageplasser når de bosettes etter ordinært opptak.
  • Ustabil gruppe mht. tilrettelegging av tjenestetilbudet da mange returnerer eller reiser til andre land (av de bosatte i 23 og 24 har 48 utvandret)

Måloppnåelse:

  • Vi bosatte det antall som ble vedtatt i kommunestyret.
  • Resultater av de som ble bosatt i 2023 avsluttet introduksjonsprogrammet i 2024 avsluttet 51% og gikk over i arbeid og resterende til tiltak i NAV

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status
Tilpasse bemanning etter antall bosettinger Tar ikke inn vikarer ved permisjon. Ved oppsigelser blir det ikke ansatt nye. Bemanning som bidrar til at alle får den hjelpen de trenger og av god kvalitet Kontinuerlig vurdering
Deltakelse i KS-prosjekt ‘Flyktninger i arbeid’ i perioden 2024 – 2026 Øke andelen flyktninger som går over til arbeid fra 30 – 50% spesielt innen kommunal sektor Pågår
Tidlig arbeidsrettet program med bruk av mittintro.no for å klargjøre deltaker til overgang til arbeid/praksis. Øke andelen deltagere som har praksis som en del av introduksjonsprogrammet og oppstart så tidlig som mulig i praksis fører til at flere får tilbud om fast ansettelse Pågår kontinuerlig

Helse og mestring

  • Avdeling Mestring har tjenester til alle brukergrupper fra lette og moderate utfordringer, til store og vedvarende behov for tjenester innen psykisk helse og/eller rus. Er godt i gang med etableringen av psykisk helseteam for barn og unge uten nedre aldersgrense.
  • Legetjenesten ble samlet i en lokasjon ved Fræna legekontor i oktober 2024. Legetjenesten server også de kommunale tjenestene på helsestasjon, institusjon og Hustad Fengsel. I tillegg kommer legevakt, som er interkommunalt samarbeid med Molde som vertskommune.
  • Fengselshelsetjenesten yter helsetjenester til innsatte ved Hustad Fengsel. I tillegg til to fast ansatte sykepleiere er det fast fysioterapi og legetjenester ukentlig. Andre tjenester supportere etter behov.
  • Avdeling helse og rehabilitering består av fysio- og ergoterapitjenesten, Fræna fysikalske institutt og Eide fysioterapi, hverdagsmestringsteamet, frisklivssentralen og hjelpemiddelforvaltningen.

Leverte tjenester i 2024:

  • Kortvarig psykisk helsehjelp (tidligere rask psykisk helsehjelp (RPH)): Tjenesten har en tre deling: 1. Ulike type kurs innen psykisk helse. 2. Variert utvalg av E-læring innen angst, depresjon, bekymringsmestring, søvnmestring m.m. 3. individuelle oppfølging basert på kognitiv terapi.
  • Ambulerende team (Mestring): Tjenesten gir et tilbud til de med alvorlige utfordringer inne psykisk helse og/eller rus.
  • Gnisten (Mestring): Tjenesten har et aktivitetstilbud til brukere med behov for langvarige tjenester innen psykisk helse og/eller rus.
  • Psykisk helseteam for barn og unge: Tjenesten er under oppbygging og gir et tilbud til barn og unge som har et behov for oppfølging innen psykisk helse og/eller rus.
  • Legetjenesten: Leverer fastlegetjenester, legevakt, lege ved helsestasjon, institusjonene, Hustad fengsel og Kommuneoverlege med smittevern.
  • Fengselshelsetjenesten: Leverer helsetjenester til innsatte i Hustad fengsel
  • Fysio- og ergoterapitjenesten utøver ulike tjenester til innbyggere i alle aldre og på ulike arenaer ut fra behov. Fysioterapitjenesten har et bredt spekter av gruppetreningstilbud til hjemmeboende seniorer.
  • Fræna fysikalske institutt og Eide fysioterapi har til sammen 5 fysioterapeuter med kommunale driftsavtaler, fordelt med 3 i Elnesvågen og 2 på Eide. De tilbyr rehabilitering og behandling, inkludert gruppetilbud, hovedsakelig til innbyggere over 18 år.
  • Hverdagsmestringsteamet (HMT) tilbyr tverrfaglig kartlegging og intensiv oppfølging i hjemmet, hovedsakelig til innbyggere over 18 år.
  • Frisklivssentralen tilbyr hjelp til å komme i gang med endring av vaner innen fysisk aktivitet, kosthold, søvn og tobakk. Tilbudet er også for de som ønsker hjelp til å mestre helseutfordringer og inspirasjon til hvordan få en bedre hverdag. Det tilbys individuelle helsesamtaler, gruppetreninger, samt lærings- og mestringskurs som Hverdagsglede, kostholdskurs, diabeteskurs og kurset «Hvordan leve bedre med langvarige smerter?»
  • Hjelpemiddelforvaltningen har ansvar for inn- og utlevering av hjelpemidler både fra kommunalt lager og fra NAV, reparasjoner, vedlikehold og vask. De har også ansvar for drift og vedlikehold av trygghetsalarmer. I 2023 startet etableringen av «Påkoblet hjelpemiddel» hvor vi er medeiere sammen med Kr-sund - og Molde – kommune. Mange flere kommuner tok i bruk verktøyet i 2024.

Viktige hendelser i 2024:

  • Mestring: Psykisk helseteam for barn og unge ble opprettet på høsten 2023. Vi har fått tilskudd fra Statsforvalteren, for å bygge opp tjenesten i en 4 års periode. Tilbudet skal dekke behovet vi ser for kommunale helsetjenester innen psykisk helse og/eller rusutfordringer. Teamet er tenkt benyttet når den ordinære helsestasjon eller skolehelsetjenesten ikke er tilstrekkelig. Ved behov vil tjenesten være bindeleddet mellom skolehelsetjenesten og barne- og ungdomspsykiatrien (BUP) Dette teamet har erstattet kommunens flerfaglige team mot målgruppen.
  • Eide legekontor ble lagt ned og alle legene i Hustadvika er nå lokalisert ved Fræna legekontor. Alle hjemler er besatt og nødvendige tilpasninger av lokalene er gjennomført. Lokalene er likevel sårbare i forhold til eventuelle behov for å øke rom kapasiteten. Det er etablert en gruppe sammen med Romsdals kommunene når det gjelder å se på avlønningsmodellene, rekrutteringsutfordringene og andre problemstillinger rundt drift av legekontorene i ROR kommunene. Dette har vært nødvendig da det ikke foreligger noen tariffavtaler for området og kommunen kan raskt bli spilt opp imot hverandre. Kommunedirektørene i ROR har bestemt at gruppen videreføres.
  • Hverdagsmestringsteamet har hatt økt fokus på tidlig innsats ved blant annet å starte tidlig kartlegginger av innlagte pasienter på sykehus og på korttidsavdelingen ved sykehjemmet. Målet er å få til en best mulig pasientflyt. Det er gledelig at Hustadvika kommune har en nedgang i antall overliggere i sykehus i 2024 kontra 2023.
  • Frisklivssentralen i samarbeid med mestring og Nav gjennomførte våren 2024 første runde av kurskonseptet for ungdom som er utenfor arbeid og utdanning. Dette bygger på kurskonseptet Vendepunktet, som har hatt god effekt i Modum kommune.
  • I 2024 har Helse og rehabilitering vært under sterkt press på grunn av vakante stillinger og foreslått reduksjon av flere stillinger. Dette ble ikke vedtatt av kommunestyret og vakante stillinger lyses ut.
  • Fengselshelsetjenesten har blitt mer digitalisert og er på helseplattformen sammen med de andre helse tjenestene. Det har vært gjort og pågår fortsatt arbeid med forbedringer opp imot ny veileder for fengselshelsetjenesten.

Forbedringer og utfordringer i 2024:

  • Mestring: Psykisk helseteam mot barn og unge er etablert. Teamet vil bruke prosjektperioden for å finne best mulige rutiner og arbeidsformer. Psykolog stillingen er fortsatt vakant, og vi vil forsøke på ny utlysning i løpet av 2025 og mulig samarbeid med nabo kommune. Mestring har nå fått ned antall vedtak på hver enkelt terapeut i ambulerende, som gjør at en får mer rullering. Det er også en positiv trend i forhold til flere brukere på Gnisten, i stedet for individuell oppfølging i ambulerende team. Kortvarig psykisk helsehjelp lykkes godt med oppfølging gjennom kurs/grupper og e-læring i stedet for individuell oppfølging. Dette gir langt hjelp til selvhjelp for å håndtere lett til moderate utfordringer innen psykisk helse/og eller rus.
  • I oktober 2024 ble alle legene i Hustadvika samlokalisert ved Fræna legekontor. Alle legehjemlene er nå besatt. Nye leger ønsker et større miljø med tilgang på veileder i gode fasiliteter. Nødvendige tilpasninger av lokalene var gjort i forbindelse med nedleggelsen av Torget legekontor og mindre tilrettelegginger ble gjennomført i tillegg i forbindelse med nedleggelsen av Eide legekontor. Logistikken er under press, men har fungert godt. Ventetiden på telefonen har gått gradvis ned.
  • Fengselshelsetjenesten er en sårbar tjeneste på grunn av lav grunnbemanning, så det jobbes med stabile vikarer. Det er ansatt ny leder av fengselshelsetjenesten med bakgrunn både som psykiatrisk sykepleier og fengselsbetjent.
  • Frisklivssentralen har opprettet et mer systematisk samarbeid med NAV og kortvarig psykisk helsehjelp. Kursene «mestring av stress og belastning» og «stå opp» (søvnbehandling i gruppe) er nye tilbud i 2023.  Det er stor og økende oppslutning rundt tilbudene i Frisklivssentralen, men det er fortsatt utfordrende å markedsføre godt nok med tanke på å nå aktuelle innbyggere. Det er behov for økt fokus på ernæring innen eldreomsorgen, også for å sikre like god kvalitet på arbeidet uavhengig av tjeneste/ avdeling/ enhet.
  • Hverdagsmestringsteamet har siden 2023 vært mer oppsøkende mot Molde sykehus i forkant av at pasienter skrives ut til hjemmet. Dette med tanke på å legge godt til rette i forbindelse med overgangen fra sykehus til utskrivelse. Tjenesten har vært underbemannet i store deler av 2024 på grunn av vakanser.
  • Hjelpemiddelforvaltningen har bidratt til å utvikle og tatt i bruk et digitalt logistikksystem for å holde best mulig oversikt over utstyr og arbeidsoppgaver, bedre samhandling med andre tjenester og øke kvaliteten og effektiviteten på arbeidet. Det er også gjennomført en stor rydde jobb.
  • Tjenestene har vært under press kapasitetsmessig i 2024, da spesielt helse og rehabilitering har hatt flere stillinger som har vært holdt vakant på grunn av omstillingsprosessen. Det vil være sentralt i tiden som kommer å dimensjonere ressursene i det helsefremmende, forebyggende og rehabiliterende arbeidet for å kunne ha fokus i den nederste delen av mestringstrappen og dermed utsette eller unngå behov for dyrere tjenester øverst i trappen.

Måloppnåelse:

Generelt har enheten mange tjenester med god kvalitet. Etter beste evne jobbes det daglig med å utnytte rammene best mulig for å gi et best mulig tilbud til innbyggerne. Vi mener at vi i stor grad utsetter behovet for mer omfattende tjenester gjennom godt helsefremmende og forebyggende arbeid. Tjenestene bærer preg av å sette våre tjenestemottagere i stand til å mestre sitt eget liv på en best mulig måte i alle livets faser.

Oppfølging av kommuneplanen:

DELMÅL – SLIK VIL VI HA DET SLIK GJØR VI DET STATUS
Hustadvika kommune preges av folkehelsearbeid i alle enheter. Forebygging av sykdom og fremme helse, inkludering og mestring i alle aldersgrupper Enheten har et bredt spekter av forebyggende og helsefremmende tjenester med vekt på egenmestring. (se over) Vi har også bidratt inn i arbeid med å arrangere Vivat kurs, deltar i rusgruppa med oppfølgende arrangement og pådriver for arrangement på Verdensdagen for psykisk helse og egne markeringer på enheten. Informasjon til ulike lag, foreninger, opplæringsinstitusjoner om våre tilbud.
Hustadvika kommune planlegger og gjennomfører helse-, sosial og omsorgstjenestene etter brukerens behov. Tilrettelegge for aktiv brukermedvirkning Gjennomføre brukerinvolvering med råd og brukerrepresentasjon «Hva er viktig for deg» er førende for bruker-medvirkningen. Sikre det beste effektive omsorgsnivået (BEON-prinsippet), slik at den enkelte tjenestemottaker mestrer eget liv mest mulig selvstendig – både fysisk, kognitivt og sosialt, i samspill med kommunale tjenester Vi sikrer riktig dimensjonerte tjenester gjennom god faglig kompetanse. Vi følger med på faglige anbefalinger og tilegner oss nødvendig kunnskap. Enheten bidrar spesielt nedre del av omsorgstrappa for å fremme livskvalitet og egen mestring. Det er likevel nødvendig innen noen tjenester å se på rutiner for å redusere omfanget av tjenester og heller gi tilbud om ulike gruppetilbud eller dag tilbud. Det jobbes også inn mot helsefellesskapet for å håndtere brukere som kan være til en fare for seg selv eller andre.
Hustadvika kommune styrker innbyggernes mestring i alle livsfaser Ta i bruk hverdagsmestring som tankesett i tjenestene, enhetene og befolkningen ellers Helse og Mestring har mange tjenester og tilbud som systematisk jobber med styrke innbyggernes mestring i alle livsfaser, samt innen psykisk helse og rus. Tilbudet strekker seg fra ulike lærings og mestringskurs, ulike former for trening og rehabilitering, hverdagsmestring teamet til rask psykisk helsehjelp og dagtilbud innen psykisk helse og rus.

Hjemmetjenesten

Rammeområdet har ansvaret for hjemmesykepleie, Bjørklia, hjemmehjelp og ulike tiltak i hjemmet.

Leverte tjenester i 2024:

Hjemmesykepleie, praktisk bistand, personlig assistanse.

Viktige hendelser i 2024:

  • Kommunen har utdannet proAct instruktører og det er gjennomført proAct kurs for mange ansatte. Kursopplæring er satt i system og skal gjennomføres årlig.
  • Velferdsteknologi er i fokus og det har i 2024 blitt utprøvd WardaCare sensormatte. Den kan vi legge i seng, sofa eller stol. Vi bestemmer hva, hvordan og når den skal varsle oss. Den har gitt oss mye informasjon og har blitt et viktig kartleggingsverktøy.
  • Det ble rekruttert sykepleiere, pleiemedarbeidere og assistenter, men det var også flere som sluttet. I tillegg har vi mange som har vært gravide og er ute i mammaperm. Vi hadde gjennom hele året fokus på å beholde bemanningen og dette ble gjort gjennom gode arbeidsvilkår, teambuilding, fokus på arbeidsmiljø, gode hjelpemiddel i hjemmet og kompetanseheving.
  • Vi har faste møter med Forvaltningskontoret, hverdagsmestringsteamet, velferdsteknologikoordinator, ergoterapeut, demenskoordinator, kreftkoordinator og teamledere. Deltar også ukentlig på samhandlingsmøte med helseforetaket, samt ukentlige internt samhandlingsmøte i kommunen.
  • Vi har rutiner for debrief annenhver uke
  • Det utføres mye avansert pasientbehandling i hjemmene.
  • Vi har lagt til rette for flere hjemmedødsfall.
  • Internundervisning som ligger i turnus.
  • I løpet av året hadde vi mange flinke elever, lærlinger og sykepleierstudenter innom oss. Flere av disse ble fast ansatt eller tilkallingsvikar. Dette bidrar også til at vi får nok sommervikarer.
  • Godt samarbeid med brannvesenet som bistår oss ofte ved fall i hjemmet, branntilsyn hos brukere og i andre tilfeller der vi trenger bistand.

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Forbedringer

  • Laget bedre struktur på E-læring.
  • Teams blir mye brukt til å dele dokument, møter og informasjon, men ansatte må fortsatt bli flinkere til å bruke programmet.
  • Compilo: flere har fått opplæring i avvikshåndtering, men fortsatt er det mange som ikke sender inn avvik. Er i gang med å få lagt inn flere rutiner og prosedyrer. Dette blir også fokus i 2025.

Utfordringer

  • Systematisk ernæringskartlegging er vi ikke gode nok på og det vil være et stort fokus på dette i 2025.
  • Merker at det er sykere og mer komplekse pasienter som bor hjemme.
  • Vanskelig å bemanne og følge opp de ulike tiltakene i hjemmet. Fører til mye bruk av overtid.
  • Å få ansatte i alle ledige stillinger.
  • Veldig stor pågang på vakttelefonen i hjemmesykepleien selv om det er lagt inn ringetidspunkt.
  • Flere medisiner som ikke kan legges i multidose og halve tabletter legges heller ikke i multidose.

Måloppnåelse

  • Kontinuerlig fokus på økonomi ved å følge opp sykefravær, overtid, turnusplanlegging, betale alle regninger i tide og rekruttering som videre førte til et mindreforbruk i hjemmebaserte tjenester.
  • Rett kompetanse blir brukt på rett plass
  • Ansatte jobber ut ifra vedtak og gir faglig forsvarlige tjenester i hjemmet
  • God fagkompetanse som viser seg ved at det utføres mye avansert pasientbehandling i hjemmet
  • Ernæringskartleggingen har dessverre blitt redusert fra i fjor
  • Kontinuerlig fokus på bruk av velferdsteknologi.      Dette i form av blant annet elektroniske medisindispensere og VardaCare sensormatter til brukerne.
  • Deltar på interkommunale samarbeid både i ROR og Orkide for å få bedre kunnskap og erfaring når det gjelder velferdsteknologi.

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status
Øke systematisk ernæringskartlegging. 100 % 19%
Gjennomført Pro ACT kurs for ansatte. 100 % 40%
Kartlegge oppgavefordeling blant de ansatte for å kunne benytte tilgjengelige ressurser på best mulig måte. Dette gjøres daglig
Frigjøre tid for hjemmetjenesten. Oppfordre fastlegene til å velge multidose for de pasientene som kan ha det, slik at bruk av multidose øker. Øke andelen digitale tilsyn Innarbeide rutiner for å trygge ansatte og brukere Multidose: 2-ukers: 118, 4-ukers: 62 Dosetter: 2-ukers: 162, 4 ukers: 46 Digitale tilsyn: 24; økning på 20 siste år. Rutiner er innarbeidet.
Sette de innbyggerne som har forutsetninger for det i stand til å mestre hverdagen i større grad. Øke andelen digitale medisindispensere. 23 stykker Det har vært en nedgang på fire stykker siden forrige år.
Øke kompetanse på teknologiske løsninger. Delta på interkommunale samarbeid for å få mer kunnskap og erfaring om teknologiske løsninger (Ulike sensorer, GPS, fallalarm, dørlåser mv.). Testet ut nye teknologiske løsninger som kommer på markedet Har regelmessige møter med kommunene i Romsdal og på Nordmøre om dette temaet. Har testet ut Vardacare matter som er en ny og mindre inngripende teknologi enn digitalt tilsyn. Samt andre sensorer som er tilknyttet trygghetsalarmen

Institusjoner og omsorgssenter

Rammeområdet består av:

  • Lundhaugen omsorgssenter (24 boenheter)
  • Auretunet omsorgssenter (11 boenheter)
  • Bøtunet omsorgssenter (16 boenheter, alle i bruk fra sommer 2024)
  • Eide sykehjem (29 boenheter)
  • Fræna sjukeheim og omsorgssenter (økt fra 41 til 44 boenheter)
  • Kjøkkentjenesten lokalisert på to steder (på Eide sykehjem og i leide lokaler i Elnesvågen. Avd Bud nedlagt september/oktober)
  • Eide aktivitetssenter (for hjemmeboende personer med demens)
  • Solstua aktivitetssenter (for hjemmeboende eldre) 

Ansatte består av sykepleiere, vernepleiere, helsefagarbeidere, aktivitør, renholder, kokk med fagbrev og assistenter. 

Leverte tjenester i 2024:

  • Institusjonsopphold (langtids-, korttids- og rehabiliteringsopphold)
  • Opphold i omsorgssenter
  • Matproduksjon til institusjoner, omsorgssenter og hjemmeboende
  • Aktivitetstilbud hjemmeboende 

Viktige hendelser i 2024:

  • Flere antall personer med demens har krevd ekstra ressurser også i form av forsterka enheter. Noe som også er en følge av samhandlingsreformen og kortere liggetid i spesialisthelsetjenesten
  • Terskelen for å få plass i institusjon/omsorgssenter er høyere
  • Samhandlingsreformen har medført at vi utfører mer avansert pasientbehandling i kommunen
  • Velferdsteknologi er tatt mer i bruk
  • Jobber fortsatt med helseplattformen for å optimalisere bruk
  • Oppstart ombygging til forsterket demensavdeling i underetasje på Furutoppen – ikke oppstart av drift. Konsekvens – mye uro og utagering i institusjon – slitne og redde ansatte.
  • Gjennomført ombygging til flere plasser på Fræna sjukeheim 

 

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Forbedringer 

  • Det er et økt fokus på aktivitet i omsorgssenter og institusjoner. Fellesaktiviteter gjennomføres flere ganger ukentlig på samtlige enheter
  • Fokusere på å dele på kompetansen og samarbeide på tvers
  • TID-modellen innført på Eide sykehjem og Bøtunet
  • TØRN igangsatt på Fræna sykehjem

Utfordringer 

  • Utfordringer er et økende antall personer med demens med behov for tjenester. Samtidig opplever kommunen at samarbeid med spesialisthelsetjenesten samsvarer lite med tilgjengelige ressurser/muligheter kommunen har.
  • Økt antall ressurskrevende pasienter med demens ved flere enheter har krevd ekstra ressurser også i form av forsterka enheter. Flere pasienter med behov for 1-1-kontakt – innkjøp av kollegavarsling/voldsalarm er ikke nok til å dempe ansattes redsel for enkelte pasienter.
  • Mange plasser på rehabiliteringsavdelingen blir brukt til personer som har vedtak om langtidsplass eller heldøgns omsorg, noe som medfører at rehabavdelingen blir avviklet.
  • Det er kortere liggetid i spesialisthelsetjenesten, og derav mer kompleks pasientbehandling i kommunen
  • Ressurskrevende pasienter gjør det vanskelig å tilrettelegge for individuelle aktiviteter
  • Rekruttering av kvalifisert personale har vært og vil bli en stor utfordring fremover
  • Å optimalisere riktig bruk av helseplattformen er tidkrevende
  • Høyt sykefravær ved alle enheter har ført til høyt merforbruk (forskyving av vakter, overtid mv.)
  • Vi er ikke kompensert for økte utgifter til vesentlige lønnstillegg (tillegg for ubekvem arbeidstid) som kom fra det sentrale tariffoppgjøret
  • Flere antall personer med demens vil kreve ekstra ressurser, både i forhold til økt kompetanse, demensavdelinger og forsterka enheter
  • Rett kompetanse, på rett plass, jamfør helse- og velferdsplan og kompetanseplanen for helse og velferd 


Måloppnåelse

  • Alle enheter har fått installert pasientvarslingssystem
  • Den gjennomsnittlige stillingsstørrelse for helsefagarbeiderne er uendret på 63,3%
  • Ernæringskartlegging er redusert fra 64% til 58% i 2024. Kan dette ha sammenheng med helseplattformen?

 

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status
Alle brukere med vedtak om heldøgns omsorgstjenester får vurdert ernæringsstatus. Registrere i IPLOS, målet er 100 % 58 %
Øke gjennomsnittlig stillingsstørrelse for helsefagarbeidere Måle stillingsstørrelse, mål er 80 % 63,5 %
Installere og ta i bruk oppdaterte pasientvarslingssystem ved våre institusjoner og omsorgssenter Oversikt over institusjon og omsorgssenter, målet er 5 Alle institusjoner og omsorgssentre har oppdaterte pasientvarslingssystem.
Øke antall aktiviteter pr bruker pr uke. Målet er minimum tre aktiviteter pr bruker per uke Alle brukere har tilbudet

Bo og habilitering

Rammeområdet bestod i 2024 av 4 enheter:

  • Eidem, Setbakken og Knausvegen
  • Haukås og Aktivitetshuset
  • Holalia, Hestehovvegen 14, Hestehovvegen 38 og Dalelia
  • Mikalmarka

To leiligheter i bo og habilitering var ledig pr. 31.12.2024.

Leverte tjenester i 2024:

  • Tjenester etter vedtak fra forvaltningskontoret; helsetjenester, praktisk bistand og/eller opplæring til personer med nedsatt funksjonsevne, utviklingshemming og psykiske lidelser.
  • Dagaktivitetstilbud til personer med nedsatt funksjonsevne (Aktivitetshuset).

 

Viktige hendelser i 2024:

  • Vi har fortsatt arbeidet med å kalibrere enhetene, slik at tjenesteleveransen skal bli mest mulig lik.
  • Vi har arbeidet med oppfølging av vedtak i budsjett og økonomiplan 2022-2025, hvor måltallet for innsparing i 2023 var 2,5 millioner kroner. Prosessen ble gjennomført og igangsatt fra 04.03.2024.
  • Avlastningshybel ved Eidem botilbud har vert benyttet stort sett alle døgn gjennom hele året.
  • Andre tiltak som ble utført i 2024 var omorganisering i rammeområdet:
    • Knausvegen, Setbakken og Eidem ble fra 01.01.2024 samlet til en enhet.
    • Holalia, Hestehovvegen 14, Hestehovvegen 38 og Dalelia ble fra 01.06.2024 samlet til en enhet.
    • Tidligere barnebolig ved Mikalmarka ble ombygd til tilrettelagt bolig for en person med egen personalbase.
    • Et kommunalt tiltak gikk over til privat aktør (BPA).
    • 100% stilling som koordinator/leder ved Aktivitetshuset ble fjernet og omplassert til oppvekstsektoren.
    • Alle enhetene har hatt gjennomgang av turnuser for å redusere bemanning. 

Forbedringer og utfordringer i 2024:

Forbedringer

  • Sammenslåing av enheter ble gjennomført i henhold til helse- og velferdsplan.
  • Helseplattformen ble tatt i bruk.
  • Enhetene har hatt fokus på bedre ressursutnyttelse.

Utfordringer

  • Vedtak i kommunestyret på at rammeområdet bo- og habilitering skal redusere budsjettet med 2,5 millioner kroner per år fra og med 2023, dette er en vanskelig øvelse i og med at vi ikke bare kan redusere enkeltvedtak til brukerne.
  • Rekrutteringsutfordringer på ferievikarer.
  • Vi må fortsatt søke om dispensasjoner i forhold til utdanningskrav etter kapittel 9 i Helse- og omsorgstjenesteloven, men antall søknader er redusert.
  • Botilbudet for brukergruppen er for lite samlokalisert som igjen skaper lite effektiv ressursutnyttelse.
  • Vikarutfordringer resulterte i bruk av overtid.
  • Utfordringer i kommunikasjon med tanke på prosessene fra vedtak blir fattet til oppstart i bolig. Dette medfører at enheten ikke er forberedt med tilstrekkelig bemanning og kompetanse til å yte tjeneste etter vedtak.
  • Brukere med omfattende behov samtidig med stort press på å redusere driften i rammeområdet.
  • Sikre gode overganger i tjenestetilbudet fra barn til voksenliv.
  • Samarbeid med Forvaltningskontoret (uteblitte samarbeidsmøter).
  • Vi er ikke kompensert for økte utgifter til vesentlige lønnstillegg (tillegg for ubekvem arbeidstid) som kom fra det sentrale tariffoppgjøret.

Måloppnåelse

  • Det økonomiske resultatet for rammeområdet var på 104 %, som er et merforbruk på 4 792 000 kr.
  • Høyt sykefravær i enkelte enheter.

Oppfølging av kommuneplanen:

Tiltak Styringsindikator Status
Øke kvaliteten på tjenesten som utføres. Ansette personer med riktig kompetanse/ omplassere ansatte for å redusere av antall dispensasjonssøknader på tvang og makt. Redusere antall ubesatte stillinger. VI har redusert antall dispensasjonssøknader. Antall ubesatte stillinger er redusert. Ledige stillinger er helg.
Øke kompetansen blant ansatte på flere områder Etablere felles fagnettverk for rammeområdet: - Tvang og makt - ASK - Velferdsteknologi - Hverdagsmestring - Ernæring - Helseplattformen - CDPR Aktive nettverks-grupper. Arrangere felles fagdager for hele rammeområdet to ganger per år med 50 deltagere. Gjennomført to opplæringsdager i Kap 9. Gjennomført to større samlinger (HP). To ansatte er representert i fagnettverk på fylkesbasis.

NAV

Navs samfunnsoppdrag er å bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til arbeid og aktivitet. Målet er å skape et inkluderende samfunn, et inkluderende arbeidsliv og et velfungerende arbeidsmarked.

Nav er en viktig del av sikkerhetsnettet i velferdsstaten. Vi skal bidra til at flere kommer i arbeid og færre går på stønad, og samtidig sørge for at de som trenger det, er sikret inntekt og økonomisk trygghet gjennom rett pengestøtte til rett tid.

Leverte tjenester i 2024:

  • Familieveileder i Nav har koordinert tjenester mellom ulike enheter i kommunen for å sikre familier riktige tjenester og tiltak.
  • Samarbeid rundt tilbudet «vendepunktet», et tilbud til ungdom i utenforskap. Gjennomført over 6 uker sammen med Frisklivssentralen og Mestringsenheten våren 2024.
  • KS flyktning i arbeid. Tverrfaglig samarbeid innad i kommunen for å integrere og kvalifisere flyktninger til aktivitet og arbeid. Samarbeidet med enhet for integrering, voksenopplæringen, personalavdelingen og næringsforum.

Viktige hendelser i 2024:

  • Navs strategi tar utgangspunkt i vårt samfunnsoppdrag, og hvordan vi skal jobbe for løse dette i årene som kommer
  • Vi har fire hovedambisjoner frem mot 2030 :
    • Vi mobiliserer arbeidskraft i et arbeidsliv i omstilling
    • Alle får pengene de har krav på – enkelt og forutsigbart
    • Sammen finner vi løsninger med dem som trenger det mest
    • Intern ambisjon: Sammen løser vi samfunnsoppdraget (utnytte potensialet i partnerskapet mellom stat og kommune)
  • Mange flyktninger har fått arbeid med vår oppfølging og virkemidler
  • Godt samarbeid med arbeidsgivere i regionen og vi har gjennomført jobbmesser i regionen
  • Tilsyn statsforvalteren høsten 2024 på tema økonomisk råd og veiledning

Forbedringer og utfordringer i 2024:

  • Samarbeid med andre enheter i kommunen som arbeider med mennesker i sårbare livssituasjoner slik at tjenestetilbudet blir mer koordinert
  • Opprettholde bemanning som ivaretar flyktningers behov for bistand til å komme ut i arbeid og bli selvforsørget
  • Gjennomføre interne kompetanseaktiviteter for å sikre god kvalitet av de tjenestene vi skal levere i Nav